Napsütéses és forró időben rajtolt el az idei Formula-1-es szezon tizenhatodik futama, az Olasz Nagydíj Monzában. A pole-ból Lando Norris, mellőle Oscar Piastri vághatott neki az 53 körös távnak, és ezúttal jól is jöttek el a McLarenek – majd a másik kanyar előtt össze is csaptak, Piastri kemény külső íves manőverrel átvette a vezetést csapattársától, akit a lendületvesztés miatt Charles Leclerc is megelőzött a Ferrarival!
A start vesztese George Russell volt, aki a harmadik helyről indulva elvétette az első féktávot, így a bukóteret átvágva egészen a hetedik helyig csúszott vissza, így Piastri, Leclerc, Norris, Carlos Sainz, Lewis Hamilton, Max Verstappen, Russell, Sergio Perez sorrend alakult ki – akik közül a Red Bullok a kemény, a többiek a közepes abroncson indultak. Russellt később kénytelen is volt a Mercedes korán kihívni kerék- és orrkúpcserére.
Hátrébb történt néhány ütközés is az első körökben: Daniel Ricciardo és Nico Hülkenberg ért össze az Ascari-sikánban, majd a német a másik Visa RB-nek, Yuki Tsunodának is nekiment – előbbi incidensért az ausztrált, utóbbiért a haasost büntették, a japán pedig kiesett.
Leclerc tíz körön át DRS-távolságon belül tudta tartani a Ferrarit Piastri mögött. Utána viszont leszakadt a monacói, és ezzel együtt elkezdett rá visszaérni Norris – akit azonban a 15. körben hívtak a bokszba, ahova olyan hévvel érkezett meg, hogy a bejárati reklámtáblát is eltalálta! A taktika viszont működött, Leclerc az egy körrel későbbi szervizelése után Norris mögé tudott csak visszatérni.
Piastri is érkezett, ahogy Hamilton is, és Sainz is csak néhány kört húzott rá, így a Red Bullok kerültek átmenetileg az élre a kemény gumikon. Ennek ellenére ők sem nyújtották el túlságosan az első etapot, ráadásul a másodikra is a kemény abroncsokat kapták Verstappenék – akinek a kiállása ráadásként még lassúra is sikerült. Így pedig beállt a Piastri, Norris, Leclerc, Sainz, Hamilton, Verstappen, Perez, Russell sorrend, miután utóbbiak legyűrték a kiállás nélküli Esteban Ocont. S ha már Alpine: a másikat, Pierre Gaslyt Kevin Magnussen torpedózta meg, amiért a dán kapott egy tíz másodperces büntetést.
Norris egy darabig két másodperc körüli hátrányból kergette Piastrit, aztán viszont hibázott egyet a brit, és megduplázódott a lemaradása. A szemcsésedéssel is küzdeni kezdett Norris, akit így a 33. körben másodszor is kihívtak kereket cserélni. A mclarenes így Verstappen mögé került a pályán, néhány kör után viszont áthámozta magát a címvédőn – de így is maradt négy másodperccel Piastri mögött az ausztrál saját bokszkiállása után.
A Ferrarik ugyanakkor a pályán maradtak és ezzel átvették az első két helyet. Piastri persze a friss gumikon nagy tempóban megérkezett Sainzra, és a 45. körben könnyedén ki is kerülte a spanyolt – akit nem sokkal később Norris is elkapott. Leclerc ekkor, nyolc körrel a vége előtt bő 11 másodperccel vezetett, de Piastri értelemszerűen a monacói előnyét is gyorsan fogyasztotta.
Szűk három másodperc azonban megmaradt ebből a fórban, így Leclerc remek egykiállásos taktikával és nagyszerű vezetéssel megnyerte az Olasz Nagydíjat a Ferrarinak! Piastri és Norris révén kettős dobogót szerzett a McLaren, utóbbi ráadásul a leggyorsabb kört is megfutotta, így nyolc pontot hozott a csak hatodik Verstappenen a vb-tabellán. A holland elé amúgy Sainz és Hamilton fért még be, mögötte a Perezzel nagyot vívó Russell jött, míg a pontszerzők sorát Alexander Albon és a büntetése ellenére Magnussen tette teljessé. Az újonc Franco Colapinto 12. hellyel debütált az F1-ben.
A futam végeredménye:
1. | Charles Leclerc | Ferrari | |
2. | Oscar Piastri | McLaren/Mercedes | 2.664 |
3. | Lando Norris | McLaren/Mercedes | 6.153 |
4. | Carlos Sainz | Ferrari | 15.621 |
5. | Lewis Hamilton | Mercedes | 22.820 |
6. | Max Verstappen | Red Bull/Honda RBPT | 37.932 |
7. | George Russell | Mercedes | 39.715 |
8. | Sergio Pérez | Red Bull/Honda RBPT | 54.148 |
9. | Alexander Albon | Williams/Mercedes | 1'07.456 |
10. | Kevin Magnussen | Haas/Ferrari | 1'08.302 |
11. | Fernando Alonso | Aston Martin/Mercedes | 1'08.495 |
12. | Franco Colapinto | Williams/Mercedes | 1'21.308 |
13. | Daniel Ricciardo | RB/Honda RBPT | 1'33.452 |
14. | Esteban Ocon | Alpine/Renault | 1 kör |
15. | Pierre Gasly | Alpine/Renault | 1 kör |
16. | Valtteri Bottas | Sauber/Ferrari | 1 kör |
17. | Nico Hülkenberg | Haas/Ferrari | 1 kör |
18. | Zhou Guanyu | Sauber/Ferrari | 1 kör |
19. | Lance Stroll | Aston Martin/Mercedes | 1 kör |
Yuki Tsunoda | RB/Honda RBPT | Kiesett |