A Formula-1-es Miami Nagydíj 27. körében jártunk, amikor Logan Sargeant és Kevin Magnussen ütközése miatt beküldték a pályára a biztonsági autót. Ekkor az addig az élbolyból egyedüliként még kerékcsere nélkül álló Lando Norris vezette a versenyt, a safety car mégsem a McLaren, hanem Max Verstappen Red Bullja elé állt be a bokszból kijövet.
Miközben természetesen Norrisnak is tartania kellett magát a biztonsági autós fázis alatt előírt deltaidős tempóhoz, Verstappen és a mezőny mögötte még lassabban haladt a safety car mögött. Ennek köszönhetően amikor a brit a kör végén kiállt a bokszba, hogy kisebb időveszteséggel megejtse a kerékcseréjét, már akkora előnnyel rendelkezett, hogy még a szervizelés után is a safety car elé tért vissza a pályára.
Azt nehéz megmondani pontosan, hogy konkrétan az nyerte-e meg a futamot Norrisnak, ugyanis az SC beküldése előtt 11 másodperccel vezetett Verstappen előtt, azaz ha a biztonsági autó nem lassítja be még jobban a hollandot és a többi üldözőit, akkor is lett volna esélye arra, hogy a kisebb időveszteség miatt az élre térjen vissza a bokszlátogatása után.
De mi történt, miért nem Norrist szedte össze a biztonsági autó? Az FIA a RacingNews365.com szaklapnak elküldött rövid válaszában rámutatott: néhány méteren múlt, hogy a safety car nem tudott kiérni Norris elé a pályára, utána pedig nem akarták egyből elengedni a mezőnyt, hogy megkezdődhessen a pályatakarítás Sargeant és Magnussen baleseténél.
„Késői döntés volt a biztonsági autó beküldése, így nagyjából 20 méterrel lemaradtak Norrisról. Ezen a ponton versenyirányítás úgy döntött, inkább teljesítsen egy lassú kört, hogy begyűjtse az összes autót, hogy közben a marsallok megkezdhessék az autók mentését, ami nem lett volna lehetséges, ha azonnal engedjük az autóknak, hogy megelőzzék az SC-t. Úgyhogy megvárták, amíg összegyűltek az autók, mielőtt engedték őket előzni” – magyarázta az FIA.
Ha egyébként sikerült volna a safety carnak épp Norris elé kijönnie, akkor vélhetően az „olcsóbb” kerékcseréje ellenére sem tudta volna megőrizni a vezetést, hiszen Verstappen utolérte volna a biztonsági autó. Ez esetben pedig nem szerencséről, hanem pechről beszélhetnénk a brit szempontjából, hiszen ő pedig épp elhaladt a bokszutca bejárata mellett az előző kör végén, amikor hivatalosan is életbe lépett az SC-fázis.
Körelőnytől tartottak az F1-es riválisok
A versenyzők egyébként az autóban ülve is azonnal átlátták a helyzetet, és tudták, hogy Norris minimum a vezetést biztosan meg fogja tartani. Carlos Sainz például, akit utólag frusztrált, hogy egy körrel a safety car előtt állt ki a bokszba, egyből rákérdezett: „Lando elkapta?”, mire versenymérnöke, Riccardo Adami így felelt: „Nem. Lando a 4-es kanyarban, a safety car a 3-asban”.
Nem sokkal később Sainz rákérdezett, hogy Norris vezeti-e a futamot, majd mire igenlő választ kapott, egyből jelezte, hogy „Nos, akkor meg fogja nyerni a versenyt”. De Norris csapattársa, Oscar Piastri is rögtön érezte, hogy mekkora előnybe kerülhet a másik McLaren: „Ha Lando a safety car elé jön vissza, akkor mi történik? Egy körrel lesz mindenki előtt” – mutatott rá az ausztrál.
Ez végül aztán nem történt meg, hiszen később a biztonsági autó elengedte a Verstappen vezette mezőnyt, majd bevárta Norrist, így immár az éllovas előtt állt, és a különbségek is eltűntek. A sorrend ennek ellenére már nem változott az élen, hiszen Norris tempóból is gyorsabbnak bizonyult a címvédőnél – erről itt írtunk részletesen.