Műszaki igazgatóként és hasonló pozíciókban több mint három évtizedet felölelő Formula-1-es karrierje során Adrian Newey tervezőcsapata számos alkalommal jött ki nyertesként és vesztesként a nagy szabályváltozásokból: a legaktuálisabb példa a 2022-es csomag, amely a Red Bull hegemóniájához vezetett. A korábbi előny azonban érezhetően fogyatkozik 2024-ben, a szabályciklus végéig pedig tovább zsugorodhat, akár el is tűnhet, mutatott rá Newey:
„Hallhatjuk a panaszokat arról, hogy az eredményeket dominancia jellemzi a jelen szabályrendszerben – számunkra szerencsés módon a mi részünkről. Ez azonban nyilvánvalóan változhat. Egyértelműen szorosodik a helyzet, és ki tudja, mi lesz jövőre. Akár meg is előzhet bennünket egy riválisunk” – nyilatkozta a Motorsport.com-nak Newey.
„Ez történt a Mercedesszel motorfronton, amikor 2014-ben nagyot változtak a motorszabályok, és láttuk máskor is a szabályváltozások idején” – idézte fel a történelmi előzményeket Newey. „Óriási változás történt 2022-ben, most viszont vélhetően a rajtrács összetartását láthatjuk, engem legalábbis nagyon meglepne, ha nem így történne. A következő évben pedig még szorosabb lesz, mint idén.”
„Nem kérdés, hogy mindenki között szorosabb harcot látunk a következő szezonban. Így ér össze a mezőny, a rajongók lassan megkapják, amit akarnak. Aztán viszont jön egy még nagyobb változás, mivel emlékeim szerint először érkezik egyszerre erőforrás és karosszéria területén új szabályrendszer. Meglehetősen jelentős esélyei vannak, hogy ez szétszakítja a mezőnyt” – jósolta meg Newey, hogy a 2025 után 2026-ban azt láthatjuk, ami 2021-ről 2022-re megtörtént: hosszú évek legszorosabb szezonja után feltűnt egy domináns istálló.
Mekkora mérnöki szabadságot adnak a 2026-os szabályok?
Adrian Newey nem maradéktalanul elégedett a bevezetendő szabályrendszerrel, átgondolatlannak tartja az előírásokat, de mérnökként elismeri, hogy számára és kollégáinak kellő kihívást fognak biztosítani.
„Az igazat megvallva korábban némileg kritikus voltam a szabályokkal, mielőtt kiadták volna őket, akkor még nem éreztem az inspirációt. Úgy nézett ki, hogy túlzottan előíró jellegűek, nem engednek meg sok szabadságot. De aztán közel az utolsó pillanathoz lazítottak rajtuk kicsit, mert sok csapatnak ugyanilyen érzései voltak. Ez a csekély lazítás óriási részletgazdagságot tesz lehetővé az autó optimalizálását tekintve” – üdvözölte a szabályrendszer finomítását Newey: a Formula-1 legnevesebb mérnöke készen áll a következő feladatra.