Szűk két év múlva új technikai szabályok érkeznek a Formula-1-be mind a motorokat, mind a karosszériát illetően. Egyelőre csak előbbi kapcsán véglegesek az előírások: az MGU-H megszűnik, viszont így is nagyjából 50 százalékra növelik az elektromos komponens szerepét a hajtásláncokban.
Ez azonban már tavaly óta több kritikát kiváltott és potenciális problémát felvetett: például azt, hogy a belsőégésű motort majd egyfajta generátorként kell használni az energiavisszanyerés érdekében. Ezen az állásponton van Adrian Newey, a Red Bull F1-es tervezőguruja is, aki az egész naptár leglassabbjának tartott monacói visszafordítóval érzékeltette a helyzet abszurditását:
„Bizonyosan furcsa formula lesz az, hogy a motorok szinte végig generátorként működnek majd. Úgyhogy hozzá kell majd szokni ahhoz, hogy a Loews-hajtű közepén is keményen fog dolgozni a motor” – mutatott rá a 65 éves szakember a Motorsport.com szaklapnak nyilatkozva.
A karosszériával orvosolnák a motorszabályok problémáit?
Tavaly többek között Max Verstappen és Christian Horner is kifejezte abbéli aggodalmát, hogy a motorok újfajta viselkedése miatt a karosszéria-szabályokat is módosítani kell: a Red Bull főnöke emiatt „Frankenstein-autóknak” nevezte a várható 2026-os F1-es gépeket. Arra a felvetésre, hogy a karosszériával javítanák ki a motorszabályok hibáit, Newey szintén kritikus választ adott:
„Szerintem ez fair megjegyzés, és úgy vélem, még az FIA is elismerné – hogy csak a motorgyártók akarták ezt az 50-50 százalékos eloszlást a belsőégésű erőforrás és az elektromos komponens között. Gondolom, ezt mondták nekik a marketing szakembereik, hogy ezt kellene tennünk, és meg is értem: ez potenciálisan érdekes lehet, hiszen az F1 felgyorsíthatja a technológiák fejlesztését.”
„Az esetlegesen felmerülő probléma az akkumulátor és az elektromos rész kapcsán azoknak az ára: nagyon magas, de talán a jövőben a gyártási technológia révén lejjebb lehet szorítani. A másik probléma az akkumulátor maga: az a teljesítmény- és energiasűrűség, amire az F1-es szabályok szerint szükség van, eléggé eltér attól, ami egy átlagos utcai autónak kell. Ez pedig önmagában azt jelenti, hogy az akkumulátor kémiája és talán a felépítése is más, úgyhogy megvan a kockázata annak, hogy nem lesz közvetlenül releváns az utcákon.”
„De talán nem is ez a kulcstényező. A lényeg, legalábbis a gyártóknak, még ha ezt soha nem is fogják beismerni, hogy relevánsnak érzékeljék mindezt a bemutatótermekben” – szúrt oda a motorgyártóknak a Red Bull tervezője.
A karosszériás előírások véglegesítését tovább nehezíti, hogy a hírek szerint nem várt problémás jelenségek merültek fel az aktív aerodinamika szimulátoros tesztjei során: gyakorlatilag az egyenesben is vezethetetlenek voltak az autók. Newey szerint nem lesz könnyű feladat mindezt megoldani:
„Úgy vélem, ez nehéz lesz. Ki lehet jelenteni, hogy a motorszabályokat anélkül alkották meg és nyomták keresztül, hogy túlságosan átgondolták volna a karosszéria vonatkozását, és ez most elég nagy problémákat vet fel, miközben megoldásokat keresnek erre. De úgy vélem, egy jó dolog az ebben, hogy javítja a hatékonyságot. És szerintem bárminek, ami ezt teszi és népszerűsíti, összhangban kell lennie azzal, hogy az F1-nek egy trendet kell népszerűsítenie” – tette hozzá.