Új technikai szabályokat vezetnek be 2026-ban a Formula-1-ben, amelyek egyaránt érintik a motorok és az aerodinamikát. Előbbit már korábban véglegesítették, a legfontosabb újítás az MGU-H elhagyása lesz a hajtásláncból, amely viszont így is nagyságrendileg 50-50 százalékos leosztásban fogja leadni az erőt a belsőégésű és az elektromos komponensből, azaz utóbbi szerepét jelentősen növelik a mostani helyzethez képest.
Az aerodinamikai előírásokat még nem véglegesítették, viszont jó ideje ismert, hogy részben a fenti motorszabály-változás kompenzálása érdekében aktív aerodinamikát vezetnének be két év múlva. Az elképzelés lényege, hogy a szárnyakat egy nagy leszorítóerős, valamint egy kis légellenállású konfigurációban lehessen használni – előbbit értelemszerűen a kanyarokban a jobb tapadás biztosítása érdekében, utóbbit pedig az egyenesekben a minél jobb végsebesség eléréséért.
A Motorsport.com beszámolója szerint az egyik ötlet az volt, hogy csupán a hátsó szárny legyen módosítható, így annak működése a jelenlegi DRS-sel összekapcsolva működhetne, így egyszerűbb megoldást kínálna. Csakhogy a lap most arról ír, hogy az ötvenes évek ötszörös világbajnok legendájáról elnevezett ’Fangio’ modellautó szimulátoros tesztjei során aggasztó jelenség ütötte fel a fejét.
A csapatok ugyanis, amelyek szimulátortesztekkel segítik a szabályok véglegesítését, a szakportál forrásai szerint arról számoltak be, hogy a hátsó szárny legkisebb légellenállású konfigurációjánál, teljes motorerő mellett az autó gyakorlatilag vezethetetlen volt. A beszámolók szerint konkrétan előfordultak olyan esetek, hogy a versenyzők az egyenesben, kigyorsítás közben kipörögtek, és a legkisebb irányváltást sem tudták anélkül eszközölni, hogy kitörjön a versenygép hátulja.
Mindez természetesen a megbontott aerodinamikai balansz miatt van, amelynek mértéke becslése háromszorosa lehet annak, amit a mostani DRS nyitásakor tapasztalnak a csapatok. Egyes források azt is elhintették ennek kapcsán, hogy konkrétan csak olyan óvatos módon lehetett elvezetni az autókat a szimulátorban, hogy a köridő még a jelenlegi Formula-2-es gépekénél is lassabbnak bizonyult.
A Motorsport arról számolt be, hogy az FIA nemrég meglátogatta a szimulátorteszteket végző csapatokat, hogy áttekintsék az eredményeket és az aggályokat, és ezek során arra jutottak, hogy a jelenlegi megoldástervezet nem működik úgy, hogy csak a hátsó szárny konfigurációja változtatható.
Éppen ezért az FIA a híresztelések szerint úgy határozott, hogy a 2026-os aerodinamikai szabályokat úgy kell megalkotni, hogy az első és a hátsó légterelő is összhangban változtatható legyen. Ezzel a cél az, hogy csökkentsék az aerodinamikai egyensúly felborulását, ami az említett problémákhoz vezetett a szimulátorban.
A lap szerint egyébként az elképzelés az, hogy június vége előtt véglegesítsék a 2026-os technikai előírásokat, amely kapcsán a konkrét munkát 2025. január 1-jétől kezdhetik majd meg az F1-es istállók.
Mindenesetre Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke, aki tavaly a leginkább aggályát fejezte ki az aeroszabályok miatt annak kapcsán, hogy „Frankenstein-autókat” fog eredményezni, ahogy az elektromos motorkomponens növekedő szerepét kompenzálni próbálják, üdvözölte azt, hogy az FIA figyelembe vette a visszajelzéseiket, és tudja, hogy számos munkacsoport keményen dolgozik a feladaton. Horner egyébként nem aggódik a szabályok miatt:
„A szabályok végső soron mindenki számára ugyanazok. Szóval ez arról szól, hogy alkalmazod és értelmezed őket. Nem hiszem, hogy aggódunk a szabályok miatt, bárhogy is alakuljanak, mert mindenki számára azonos a kiindulási pont. Amint véglegesítik őket, kétségkívül akkor fogjuk felfedezni, milyen gondok lehetnek az előírásokkal, de ez minden más szabályváltozással így van.”