A Cadillackel összeálló Andretti Global volt az egyetlen jelentkező, amelynek pályázata zöld jelzést kapott az FIA-tól tavaly az újonnan beszállni igyekvő csapatok közül, januárban viszont a Formula-1 és a FOM elutasította őket – legalábbis a 2025-ös vagy 2026-os csatlakozást megtagadták tőlük.
Az amerikai alakulat azonban ennek ellenére nem állt le az előkészületekkel: szélcsatornában tesztelnek, a minap pedig megnyitott az új silverstone-i központjuk is. Ennek apropóján Michael Andretti csapattulajdonos a Sky Sports Newsnak nyilatkozott arról, hogy még mindig egyeztetnek az F1-gyel:
„Továbbra is együtt dolgozunk a FOM-mal, és megmutatjuk, hogy sok pluszt hozunk a buliba. A General Motors például hatalmas hozzáadott érték. Nemcsak azért jönnek, hogy itt legyenek, hanem nagy része lesznek a csapatnak, és szerintem ezt még nem értették meg, mekkora. Úgy vélem, amint mindenki megérti, igazából mit rakunk össze, akkor eljön a pont, hogy nem mondhatnak nemet.”
Az F1 a januári közleményében 2028-ra nyitva hagyta a kaput az Andretti előtt, hiszen a tervek szerint addigra készülhet el a General Motors saját hajtáslánca. Ennek ellenére Michael Andretti továbbra is bízik a 2026-os csatlakozásban, hiszen a 2028-ig eltelő két idényt egyfajta felkészülésnek használná a csapat:
„Jelenleg is építik a motort, már regisztráltak is ez ügyben. Úgyhogy lesz egy erőforrásunk 2028-ra, de nyilván építkeznünk kell, hogy eljussunk addig. Ha hirtelen csak feltűnnénk 2028-ban egy motorral csapat nélkül… Szükségünk van két évre építkezni, hogy amikor megérkezik a saját motorunk, a csapat készen álljon és versenyképes legyen. Úgyhogy nem vagyunk naivak semmilyen szempontból.”
Mit hozna az Andretti az F1-nek?
Az F1 és – a döntésben hivatalosan beleszólási joggal nem rendelkező – jelenlegi tíz gárda rendre jelezte az elmúlt hónapokban, hogy az Andretti érkezése hígítaná a mezőnyt és egyúttal kisebb részt kapnának a bevételekből, ami megingathatná a mostani anyagi stabilitást. Michael Andretti viszont továbbra is állítja: az ő segítségükkel tovább növekedhetne a sportág, így nőhetne az a „torta” is, amelyet aztán 10 helyett 11 részre szelnének.
„Kicsit frusztráló, de át fogjuk vinni az álláspontunkat” – hangsúlyozta a csapattulajdonos. Amikor a Sky arról kérdezte, pontosan mit is adna az istálló az F1-hez, így felelt: „Az egyik a General Motors, ami nem is kis dolog. A General Motors soha nem szerepelt a Formula-1-ben, szóval az, hogy velünk jönnek, már elmond valamit, mert nem egyedül fogják csinálni, hanem egy olyan partnerrel akarták, mint mi.”
„Szóval szerintem az egész, ahogy ezt csináljuk, még soha nem fordult elő, és óriási lesz a Formula-1 számára, főleg az Egyesült Államokban, hiszen egy amerikai autóról lesz szó, amelyet Amerikában építettek, amerikaiak a tulajdonosok, a motor és lesz egy amerikai versenyző. Ilyet még soha nem csináltak, és úgy vélem, az amerikai piac, amely még mindig eléggé kihasználatlan, segíteni fog, hogy ez berobbanjon. Úgyhogy ez számunkra nem is kérdés, meg akikkel beszélsz, azok számára sem, szóval beszélünk a FOM-mal és megértetjük, hogy ez mindenkinek jobb lesz.”