Az előző két Formula-1-es nagydíjhétvégén három komoly balesetet könyvelhetett el a Williams alakulata. Kezdődött minden azzal, hogy Alexander Albon olyannyira összetörte az autóját az Ausztrál Nagydíj első szabadedzésén, hogy a karosszériát nem is lehetett a helyszínen megjavítania, és mivel tartalékja pedig nincs a grove-i istállónak, a thai-brit pilóta Logan Sargeant autójával folytatta a melbourne-i hétvégét.
A Japán Nagydíj péntekjén aztán Sargeant csapta oda azt az autót, amelyet korábban Albon használt és amelyet sikeresen összeszereltek – jóllehet, ezúttal az alváz megúszta, „csak” a váltó és a felfüggesztés sérült. A suzukai verseny rajtja utáni kanyarokban aztán azzal került fel a pont az i-re, hogy Albon Daniel Ricciardóval ütközött és állt bele a gumifalba, amitől ismét kár keletkezett az autó jobb elejében.
A The Race szakportál számítása szerint az anyagi kár jelentős a Williams számára. A javítási munkákat és a szállítási költségeket összesítve a lap több mint kétmillió dollárra becsüli a végszámlát a három autótörést követően. Nyilván nehezíti az alakulat helyzetét, hogy Ausztrália és Japán volt a két helyszín, így értelemszerűen a nagy-britanniai központba való visszaszállítás költségei nagyobbak, mintha európai futamon történtek volna a balesetek.
Hosszú távon is visszavetheti a Williamst
A helyzet abból fakadóan különösen kritikus a Williamsnél, hogy mint azt korábban írtuk, a télen jelentős változtatást eszközöltek a karosszériák építésével kapcsolatban, utolérve a többiek módszerét. Ez viszont azt eredményezte, hogy a gyártással megkéstek, így az első nagydíjakat tartalék karosszéria nélkül volt kénytelen teljesíteni az istálló, amit maga James Vowles is „elfogadhatatlannak” nevezett. Ez egyébként még a soron következő Kínai Nagydíjon is így lesz, jelen állás szerint Miamira érkezhet meg a harmadik karosszéria.
A suzukai verseny után már Albon és Vowles sem tagadta, hogy ez a töréssorozat már hosszabb távon a teljesítményükre is kihatással lesz. A pilóta elmondta, hogy már a becsapódás pillanataiban is átvillant az agyán, hogy mennyire rosszul állnak tartalék alkatrészekkel.
Márpedig azok gyártása nemcsak emberi, hanem anyagi erőforrást is igényel egy F1-es gárdától, és bár nyilván a költséglimit keretein belül a csapatok kalkulálnak bizonyos összeggel a töréskárokat illetően, ez a több mint kétmillió dolláros érték elképzelhető, hogy már most is túlmutat ezen.
Magyarán a Williams alighanem kénytelen lesz a fejlesztésekre szánt keretből átcsoportosítani a javításokra, azaz a balesetek nemcsak lassítják az amúgy sem túl acélosan kezdő alakulat ütemtervét, hanem konkrétan darabra is csökkentheti a bevethető újítások számát. Ez pedig komoly versenyhátrányt jelent a közvetlen riválisokkal szemben, akikkel ádáz küzdelem zajlik minden egyes pontért és konstruktőri vb-helyezésért az „alsóházban”.