Megszakadt Max Verstappen győzelmi szériája, megtört a Red Bull verhetetlensége: a pole-ból rajtoló holland klasszis már a második körben elvesztette a vezetést, majd lángra kaptak az RB20-as hátsó fékei, és már a futam elején kiesett technikai hiba miatt, így Melbourne-ben nem szerzett pontot.
Ahogy tavaly Szingapúrban, úgy most is Carlos Sainz volt az, aki le tudott csapni a lehetőségre: a Ferrari spanyolja a második helyről rajtolva még a pályán megelőzte Verstappent, majd riválisa kiesése után igazi mestermunkát bemutatva menedzselte le a futamot, ha kellett, akkor jelentős előnyt autózott ki a többiekkel szemben, ha kellett, akkor a gumikra figyelt, és teljesen megérdemelten szerezte meg F1-es pályafutása harmadik futamgyőzelmét. Teljesítménye különösen úgy elképesztő, hogy két hete vakbélműtéten esett át...
Sergio Perez csak az ötödik helyre tudott bejönni az állva maradt Red Bull-lal, a mexikói esetében fel sem merülhetett, hogy harcba szálljon a dobogóért, az ötödik pozíció volt számára a maximum, így az energiaitalosok meglehetősen felejthető hétvégét teljesítettek.
A Mercedes katasztrofális hétvégét zárt: Lewis Hamilton ugyanis egy motorhiba miatt kiesett még a futam első részében, majd George Russell a hatodik helyért harcolva falba állította a W15-öst az utolsó körben. A kapitális hiba miatt a csapata végül nullázott, a hatodik hely pedig az alternatív gumitaktikát jól alkalmazó Fernando Alonsóé lett.
A pontokból jutott még a Visa Cash App RB-nek Yuki Tsunoda révén, és a dzsiddai pontszerzés után ezúttal is elcsípett egy 9. helyet Nico Hülkenberg a Haasszal, akit ráadásul Russell hibája miatt Kevin Magnussen követett a tizediken. A Williams döntése viszont nem hozott eredményt, Alexander Albon nem ért oda a pontszerzők közé Logan Sargeant autójával.
Így zajlott a futam
A rajtnál mindenki eljött gond nélkül, az élmezőnyben egyetlen helycsere történt, George Russell megelőzte Sergio Perezt a hetedik-nyolcadik pozícióban, az első kör le is ment gond nélkül, ezt követően azonban jött a dráma.
Előbb a második helyről rajtoló Carlos Sainz a 9-10-es kanyar előtt körbeautózta Max Verstappent és átvette a vezetést a Ferrarival, majd a holland elkezdett panaszkodni, végül nem sokkal később megtörtént az, amire nem számítottunk: a Red Bull füstölni kezdett, lángra kaptak a hátsó fékek, és a világbajnoknak sokkszerű módon fel kellett adnia a futamot.
Sainz ezt követően elkezdett meglógni az őt követő Lando Norris elől, a harmadik-negyedik helyen pedig Charles Leclerc és Oscar Piastri gyűrte egymást – akik jóval előbb ki is álltak a bokszba, mint az első kettő, eltérő stratégiára tette őket a Ferrari és a McLaren.
A spanyol elképesztő tempót diktált az élen, a 14. körben már nyolc másodperccel vezetett Norris és 16-tal Perez előtt, így bár jóval később állt ki, mint a mögötte érkezők, de így is vissza tudott állni a riválisai elé a 17. körben – viszont a vezetést átmenetileg a kemény gumikon rajtoló és a bokszutcában nem járó Fernando Alonso vette át.
Ebbe a csatába rondított bele a virtuális biztonsági autó, amikor az éppen Perezt támadó Lewis Hamilton alatt megállt a Mercedes: a brit pilóta motorhibával esett ki, így még egy világbajnokot elveszítettünk erre a futamra. Ráadásul először fordult elő, hogy Hamilton és Verstappen is műszaki hibával essen ki egy adott versenyen…
Alonso kerékcseréje után Sainz és Leclerc révén kialakult a Ferrari 1-2, Piastri és Norris révén pedig a McLaren 3-4, de kicsik voltak a különbségek, szinte eltűntek a korábban kiautózott távolságok. A kemény abroncsokon újraindult a játék, Sainz a 0,9 másodperces előnyét el is nyújtotta hat másodpercre, mögöttük viszont a McLaren csapatutasítást alkalmazott: a 29. körben Piastri elengedte Norrist.
Sainz közben állva hagyta a mezőnyt és tíz másodperc körüli előnyt épített fel Leclerc-rel szemben, akit a 35. körben, 23-mal a vége előtt megint kihoztak a bokszba. A 41. körben Norris is megjárta a bokszot, és a McLaren britje előtt felcsillant a második hely reménye: alig négy másodperccel Leclerc mögé jött vissza jóval frissebb gumikon, 17 fordulóval a verseny vége előtt.
Sainz a maga kerékcseréje után simán visszaállt az élre, és a hajrá stabilan zajlott: ő is tartotta a tiszta előnyét Leclerc-rel szemben, de a monacói is megoldotta a feladatot Norris ellen, nem engedte magához közel a McLarent, így kettős Ferrari-győzelemmel zárult az Ausztrál Nagydíj, a McLaren pedig a harmadik-negyedik helyezést viheti el Melbourne-ből. Sainz harmadszor nyert F1-es nagydíjat, a Ferrarinak pedig a 2022-es Ausztrál Nagydíj óta ez volt az első kettős sikere.
Egy slusszpoén viszont jutott még a végére: Russell addig hajszolta Alonsót, hogy az utolsó körben a falba vágta és alaposan összetörte a Mercedest. Csapata ezzel nullázott, a virtuális biztonsági autó megérkezett, de a futam végeredményét ennél jobban már nem befolyásolta.
FRISSÍTÉS: Fernando Alonsót utólag 20 másodperces büntetéssel sújtották, így a hatodik helyett nyolcadik pozícióban értékelték.
Az Ausztrál Nagydíj végeredménye:
1. | Carlos Sainz Jr. | Ferrari | |
2. | Charles Leclerc | Ferrari | 2.366 |
3. | Lando Norris | McLaren/Mercedes | 5.904 |
4. | Oscar Piastri | McLaren/Mercedes | 35.770 |
5. | Sergio Pérez | Red Bull/Honda RBPT | 56.309 |
6. | Lance Stroll | Aston Martin/Mercedes | 1'33.222 |
7. | Yuki Tsunoda | RB/Honda RBPT | 1'35.601 |
8. | Fernando Alonso | Aston Martin/Mercedes | 1'40.992 |
9. | Nico Hülkenberg | Haas/Ferrari | 1'44.553 |
10. | Kevin Magnussen | Haas/Ferrari | 1 lap /4.081 |
11. | Alexander Albon | Williams/Mercedes | 1 lap /5.009 |
12. | Daniel Ricciardo | RB/Honda RBPT | 1 lap /11.508 |
13. | Pierre Gasly | Alpine/Renault | 1 lap /40.953 |
14. | Valtteri Bottas | Sauber/Ferrari | 1 lap /42.326 |
15. | Zhou Guanyu | Sauber/Ferrari | 1 lap /44.293 |
16. | Esteban Ocon | Alpine/Renault | 1 lap /53.979 |
17. | George Russell | Mercedes | Baleset |
Kiesett: | |||
Lewis Hamilton | Mercedes | ||
Max Verstappen | Red Bull/Honda RBPT |