Érdekes dolgokról beszélt Andrea Stella, a McLaren egy éve hivatalban lévő F1-es csapatfőnöke az Auto Motor und Sportnak adott interjújában.
A wokingiak szenzációs évközi fellendülését levezénylő szakember a hatalmas fejlődés miértjeit is kifejtette:
„Két dologról van szó, az egyik a fejlesztés, a másik pedig az, hogy hogyan változtatjuk meg a munkafolyamataink rendszerét. Ami a fejlesztést illeti: télen úgy döntöttünk, hogy más irányba megyünk a padlólemezzel, mert arra jöttünk rá a szélcsatornás tesztek alatt, hogy a régi zsákutcának bizonyult. Nem volt lehetőség a szezonkezdetre ezt elkészíteni, úgyhogy Bakuban mutattuk be” – mondta Stella.
„A másik rész viszont még fontosabb: megváltoztattuk a technikai felépítésünket a csapatban. Peter Prodromou újra átvette az aerorészleg vezetését, megváltoztatta a fejlesztési irányt nem csak a padlólemez, de a teljes autó terén. A változtatások pedig nem álltak meg az aerorészlegnél, végigsöpört mindenen. Részleteket nem mondhatok, de az egész munkarendszerünket megváltoztattuk, sokkal hatékonyabban tudtunk fejleszteni. Ennek az lett az eredménye, hogy a fejlesztéseink jóval gyorsabban érkeztek, mint előtte” – magyarázta.
„Márciusban kezdtünk, és július elején már egy teljesen új autónk volt, majd újabb két hónappal később megvolt a következő nagyobb csomagunk Szingapúrban. Alig négy hónap telt el az első lépés, vagyis Baku után, és már megvoltunk a szingapúri autóval. Optimalizáltuk a lépéseinket, feltettük azokat a kérdéseket, hogy hol vagyunk gyorsak, lassúak, hol voltak a rendszerünkben felesleges körök, hol nem működtek jól a dolgok bizonyos részlegek között. Régebben egyik részlegről a másikra dobáltuk a labdát, és addig a labdát passzoló részleg nyugton maradt, amíg nem kapta azt vissza. Ezen változtattunk most, és sokkal gyorsabb a munka” – mutatott rá a lényegre Stella.
Adódik a kérdés: hogyan lehet ilyen ütemben fejleszteni a költségsapka alatt?
„Semmit sem áldoztunk fel emiatt. Bakuban jött az új padlólemez, aztán a két hatalmas lépés Ausztriában és Szingapúrban, ami tökéletesen illeszkedik a betervezett költségvetésünkbe. Sőt, igazság szerint még maradt is némi pénz, amit elkölthettünk, azt a hátsó szárny finomhangolásába fektettük Las Vegas előtt, hogy kisebb legyen a légellenállás a gyors részeken. Spában volt ezzel gondjuk, gyorsan eszközöltünk egy megoldást Monzába, majd itt Las Vegasban egy jobban kitalált verzióval álltunk elő.”
Gyorsabbak voltak, mint a Red Bull?
Stella szerint az évközi hatalmas fejlődésük miatt a hajrában már bizonyos időmérőkön akár a Red Bullnál is gyorsabbak tudtak lenni Lando Norrisék, de a versenytempójuk nem volt meg: elsősorban a gumikezelésük és a kiegyensúlyozottságuk hiányzott.
„Néhány időmérőn nagyon közel, vagy akár még gyorsabbak is voltunk, mondjuk Katarban vagy Brazíliában. A futamokon viszont a Red Bull elszalad, főleg az etapok második felében. Kettő-négy tizedmásodperccel gyorsabbak nálunk, ezt kell áthidalnunk télen. A szezon elején egy másodpercre voltunk az időmérőn és másfélre a futamon” – tette hozzá.
Felmerült az is, hogy vajon lehet-e még ilyen jelentős köridőt találni, vagy most már kisebbek lesznek a különbségek.
„Még nem tartunk ott, hogy laposodjon a fejlődési görbe, szerintem idén egy újabb ugrást fogunk látni. Talán a szezon második felében nem lesz már akkora.”