DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. május 5. vasárnap
F1

Írástudatlan különcből mérnökzseni – Adrian Newey

Nehéz gyerekkora volt, balkezessége miatt nem tanult meg írni, magányosságában maketteket épített, de megunta mások terveit – ez Adrian Newey története.

Az igazi zseniknek gyakran nehéz gyerekkoruk volt, a történelem ezt számos alkalommal igazolta, elég csak Nikola Teslát vagy Thomas Edisont említeni. Nos, az F1 történetének talán legnagyszerűbb mérnöke, Adrian Newey is jól illik ebbe a sorba, ugyanis igazi különc volt gyerekkorában, s írni is későn tanult meg, „köszönhetően” a balkezességgel kapcsolatos visszamaradott felfogásnak, mely egyházi iskolájában uralkodott.

Miután Newey megkapta a Topgear.com életműdíját, adott egy interjút a lapnak, melyben nyíltan mesélt a gyermekkoráról: „Sosem élveztem különösebben az iskolát. Hatéves koromig egy zárdaiskolába jártam, s ekkor még nem tudtam írni, mert balkezes voltam, és az apácák arra a kezemre ültettek.”

newey-1



„Nem voltam túl jó a barátkozásban, és 10 mérföldet kellett buszoznom az iskolába, ezért helyben nem voltak barátaim” – mondta a mérnökzseni, aki magányossága miatt kezdett el tervezgetni: „Így aztán a szünidő nagy részét egyedül töltöttem Tamiya makettek készítésével, amíg meg nem untam mások terveit, és el nem kezdtem a sajátjaimat készíteni, alumínium- és üvegszálas darabokból.”

„Apám állatsebész volt, de emellett nagy autórajongó is. A garázsban volt egy esztergapadunk, mellett pedig alapvető fémmegmunkáló gépek. Tulajdonképpen egyszerűen elképzeltem valamit, felvázoltam egy darab papírra, és megépítettem.”

newey-2

Az interjúban Newey azt is elmesélte, hogy miután Sebastian Vettel halomra nyerte a futamokat és a világbajnoki címeket az általa tervezett autóval, egy amerikai cég megkereste, hogy dolgozzon a tervezés alatt lévő űrhajójukon, de visszautasította őket, mert elmondása szerint az autósportot izgalmasabbnak találja:

„Lenyűgöző lett volna, és a hatvanas évekbeli űrverseny hihetetlenül felvillanyozó lehetett. De az autóversenyzést még izgalmasabbnak találom, itt óriási a fejlesztés tempója és sok a szereplő, amit nagyon szeretek” – mondta Newey, s félig viccesen azt is aláhúzta, hogy veszélyesebbnek találja az űrjárművek tervezését, hiszen ott „követelmény, hogy az űrhajók egyben jöjjenek vissza!”

newey-3

Newey sok más mellett arról is beszélt az interjúban, hogy aggasztja-e a mesterséges intelligencia térnyerése, számítani kell-e arra, hogy ezek a szoftverek adott esetben hatékonyabbak lesznek az autótervezésben, mint az emberek. Ha hihetünk neki, egyelőre még nem kell ezen aggódni:

„A mesterséges intelligencia egy széleskörűen használt divatos kifejezés, de valójában nem más, mint a gépi tanulás kiterjesztése egy kis internettel megspékelve, és ez már régóta létezik. Például évek óta használunk feszültségelemzési optimalizálókat, de az ember végső soron még mindig jobbnak tűnik, mint az optimalizáló. Ez egy eszköz, de semmiképpen sem helyettesíti az embert.”

newey-4

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: