A Mercedes tulajdonképpen nyolc éven át dominált a Formula-1-ben: 2014-től 2021-ig zsinórban nyolcszor megnyerték a konstruktőri világbajnokságot, és az egyéniről is csak roppant kiélezett küzdelemben és drámai végjátékban maradtak le az utolsó esztendőben Lewis Hamiltonnal.
A 2022-es szabályváltozásokkal azonban visszaesett az Ezüst Nyilak teljesítménye: tavaly egyetlen győzelmet aratva harmadik helyen zártak a csapatok között, míg idén ugyan feljöttek az ezüstérmes pozícióba az év végi értékelésben, viszont 2011 óta először futamgyőzelem nélkül maradtak. A technikai igazgatói posztot tavasszal a Mercedestől azóta már távozott Mike Elliott-tól visszavevő James Allison nem tagadta, hogy a formahanyatlás megingatta az istállót:
„Ha egy csapat olyan sok éven át, olyan hosszú ideig teljesít nagyon magas szinten, mint mi tettük, majd jön egy zuhanás, az zavaró” – magyarázta a szakember a Performance People podcast adásában. „Rendkívül kellemetlen hirtelen azt érezni, hogy amit korábban hittél magatokról egy csapatként, hogy mindennek az alapjait megingatta a stopperóra valósága, és legyőznek titeket más csapatok. Ez megrázza a szervezet önbizalmát, és egyúttal rövid távú nyomások egész sorát helyezi a vállalatra, amely hosszabb távon szokott előre gondolkodni.”
Rossz irányba terelte az F1-es sikertelenség a Mercedest
Allison arról is beszélt, hogy mindez azt eredményezte, hogy az egyes területek csak a saját feladatukra koncentráltak és előfordult, hogy nem is igazán kommunikáltak egymással, ami szintén kontraproduktívnak bizonyult:
„A rövid távú nyomást az váltja ki, hogy az autó rossz, az eredmények rosszak, és javulniuk kell. És az ezt kérő hangok teljesen természetes módon nagyon hangosak, s ez cselekvésre sarkallja az embereket. Viszont ez azt eredményezheti, hogy a vállalat összes területe – az aerodinamika, a járműdinamika, a tervezői szoba, akiknek mind együtt kell dolgoniuk, hogy jó autót hozzanak létre – elkezd négy-öt-hat irányba haladni a saját egyéni szegmensükben, hogy megtegyék azt, amiről azt gondolják, hogy a legjobb.”
„De ha nem vagyunk elég óvatosak, előfordulhat, hogy ezek a csoportok elkezdenek nem beszélni egymással, mert mind a fejüket lehajtva igyekeznek megoldani azt, amit úgy látnak, hogy a maguk részéről jobbá tehetnek. Valószínűleg a legdestruktívabb mintázat, amelybe beleszaladtunk ebben a nehéz időszakban, hogy jobban darabokra szakadtunk, mint kellett volna.”
Allison megjegyezte: neki régi-új technikai igazgatóként pont az is volt a fő feladata, hogy újra összehangolja az egyes területek munkáját, s a rövid távú nyomást levegye a vállukról, és inkább a következő évi autóra koncentráljanak – mindez pedig szerinte nem is telik sok időbe, hogy a szakemberek a régi szokásokat felvéve ismét egymásra támaszkodjanak.
Ám hogy mindez és a Toto Wolff szavai alapján minden elemében megújuló W15-ös mire lesz elég? A Mercedes szakembere egyelőre csak vágyakról és célokról tud beszélni:
„Remélhetőleg elég munkát hoztunk létre magunknak azzal a felkiáltással, hogy visszatérjünk a győztes útra. Hogy ez azt jelenti-e, hogy futamot nyerünk, vagy azt, hogy bajnokságot? Az én fejemben ez mindig a bajnoki címekről szól. Erről szól az F1: ez egy konstruktőri és versenyzői világbajnokság. Szóval remélem, eleget teszünk azért, hogy mindkét bajnokságért harcba szállhassunk.”