DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 22. péntek
F1

Hivatalos: Itt rendeznek F1-es sprinteket 2024-ben

Akárcsak idén, jövőre is hat helyszínen láthatunk sprintet: két új helyszín is debütál ilyen téren. Az esetleges további változtatásokról még tárgyalnak.

A sprintversenyek 2021-es bevezetésekor még csak évi három alkalommal rendeztek szombaton is futamot a Formula-1-ben, idén azonban ez a szám hatra nőtt (és nem mellesleg immár nem szolgált kvalifikációként a vasárnapi nagydíjakra a harmadtávú viadal).

Most az F1 bejelentette, 2024-ben mely helyszíneken láthatunk sprinteket. A hat verseny, ahol rendeznek sprintfutamot jövőre: a Kínai (április 19-21.), a Miami (május 3-5.), az Osztrák (június 28-30.), az USA (október 18-20.), a Sao Pauló-i (november 1-3.) és a Katari Nagydíj (november 29-december 1.) – azaz ez megegyezik azzal a hatossal, amely néhány hete már kiszivárgott a sajtóban.

sprint-3



A hat pálya közül Interlagos az állandó tag, hiszen Brazíliában minden évben futottak sprintet annak bevezetése óta, de a Red Bull Ring, Austin és Lusail is visszatérő 2023-hoz képest. Újonnan csatlakozik viszont hozzájuk a tervek szerint az F1-es naptárba a koronavírus-járvány miatti négyéves kihagyást követően visszatérő Sanghaj, valamint a harmadik nagydíjára készülő Miami – Bakut és Spát váltja a két új helyszín.

Érdekesség az is, hogy mindez azt is jelenti, hogy Austin, Interlagos és Katar révén a sprintek felét a szezon utolsó harmadában, az október-decemberi időszakban rendezik majd 2024-ben.

 

Mit változtathatnak még az F1-es sprinteken?

Bár az F1 rendszeresen sikerként kommunikál a sprintekről, s ezúttal is hangsúlyozták, hogy különösen a pénteki számokon látszik a megnövekvő érdeklődés (ami nem meglepő, hiszen az időmérő révén akkor is van téttel bíró esemény), s a promóterek is elsősorban ebben látnak extra előnyöket, a formátum megítélése meglehetősen felemás a versenyzők és a rajongók szemében egyaránt.

Emiatt rendszeresen felmerül, hogy ismét módosíthatnak a lebonyolításon, amely az idei évre már változott annyival, hogy a szombati nap önálló sprintnapként funkcionált és külön sprintidőmérőt – hivatalos nevén sprintszétlövést – rendeztek a rövid futamhoz.

sprint-2

A hírek szerint 2024-re a fő változás az lehet, hogy módosítanak az események sorrendjén: péntek délután rendezhetik a sprintkvalifikációt, szombaton pedig előbb magát a sprintfutamot, majd a szokásos idősávjában a nagydíj rajtsorrendjét meghatározó klasszikus időmérőt – minderről azonban végleges döntés még nem született, a tervek szerint január közepén/végén terjeszthetik be a javaslatot az F1 Bizottság elé.

Ami a további változtatásokat illeti, az F1 mindenképp orvosolni szeretné a parc fermé-helyzetet, azaz várhatóan lehetővé teszik majd, hogy a csapatok hozzányúljanak az autókhoz és a beállításokhoz a sprint és a vasárnapi nagydíjra szóló időmérő között.

Ezen kívül viszont az is terítéken lehet, hogy bevezessék a sprintekre a fordított rajtrácsot: ez esetben részben megfordulna a rajtsorrend a sprintszétlövés eredményéhez képest, de az F1 még a hírek szerint vizsgálja a lehetőségeket, hogy ez pontosan hogyan valósulhatna meg (korábban felröppentek olyan értesülések szerint, hogy a sprintidőmérőkért is pontokat osztanának), s egyáltalán nem is biztos, hogy erre a radikális változtatásra sor kerül.

A sprintek lehetséges változtatásairól a Pitwall című műsorunk múlt heti adásában is beszélgettünk, 11:58-tól nézhető vissza a vonatkozó rész:

Megjelent a Száguldás és cirkusz F1-es szezonösszefoglaló album és falinaptárunk, amelyek webshopunkban most nagy kedvezménnyel megvásárolhatóak!

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: