DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 5. kedd
F1

„Mit kell ehhez elkövetni?” – versenyzők a megfizethetetlen egymilliós pénzbírságról

Hamilton csak akkor fizet, ha jó ügyre fordítják az összeget, Russell arról beszélt, a kezdő pilóták nem is keresnek ennyit – Magnussen pedig egyszerűen felszívódna.

Az USA Nagydíj csütörtöki sajtónapjának egyik vezető témája volt a versenyhétvége folyamán kiszabható pénzbírság felső határának drasztikus megemelése: az FIA arra hivatkozva, hogy már 12 éve nem változtattak ezen a limiten, 250 ezer euróról egymillióra növelte az összeget.

Az erről szóló közlemény csupán egy órával a hivatalos sajtótájékoztató kezdete előtt jött ki, mégsem siklott el a figyelem felette: a versenyzők lényegében a médiától értesültek a hírről. Két reakció volt jellemző: a pilóták vagy azzal foglalkoztak, milyen vétségért járhat ekkora bírság – hiszen 250 ezer eurós büntetést sem szoktak kiszabni, jellemzően 50 ezres csekkeket kapnak a versenyzők egy nagyobb kihágásért –, vagy arra mutattak rá, mennyire óriási az összeg egy kezdő vagy kiscsapatnál szereplő pilóta számára.

Borra vagy jó ügyre megy a büntetés?

„Ha egy hátsó szárnyhoz érsz és 50 ezres büntetést kapsz, akkor kíváncsi lennék, mit kell elkövetni az egymillióért” – tette fel a nagy kérdést Max Verstappen a sajtótájékoztatón, ahol a Formula.hu is részt vett. „Lehet, hogy nekünk kell szponzorálnunk a borokat. Felkészülök…”

Verstappen 2021-ben, a Sao Pauló-i Nagydíjon kapott 50 ezres pénzbírságot, amikor a parc fermében hozzáért Lewis Hamilton Mercedesének hátsó szárnyához – így próbált meggyőződni róla, mennyire hajlékony az elem. Verstappen akkori nyilatkozatában célzott rá, a döntéshozók biztosan a saját vacsorájukat és borfogyasztásukat finanszírozzák az összegből.



„Ez rengeteg. Elképzelésem sincs, hogy mi érdemel egymillió eurós büntetést” – reagált Charles Leclerc. „Egyes versenyzők kevesebbet keresnek ennél, ez nagyon sok pénz.”

Hamilton éppen a Katari Nagydíjon kapott egy 50 ezer eurós bírságot, amiért átkelt az élő pályán balesete után. A hétszeres világbajnok nem akar borvacsorákat szponzorálni:

„Ilyenkor el kell gondolkodnunk azon, milyen üzenet megy át a nézőknek. Ha egymillióra büntetnek, akkor százszázalékosan meg kell győződni arról, hogy egy jó ügyre megy az összeg” – mondta Hamilton. „Sokat kell még tennünk a jobb hozzáférhetőség, diverzitás és több lehetőség érdekében azok számára, akiknek normál esetben nincs esélyük bekerülni egy ilyen sportba. Ez az egyetlen módja, hogy egymilliót kapjanak tőlem.”

Kevin Magnussen pedig így reagált: „Én felszívódnék, nem találnának meg többé. Nem tudom, milyen vétségért jár egymillió, de nevetségesnek hangzik.”

Russell-matek: Mínuszban a kezdő versenyzők

Leclerc már érintette, hogy egyes versenyzők kevesebbet keresnek egy évben egymillió eurónál: Alex Albon úgy saccolta, csupán három-négy pilóta lenne képes kifizetni ekkora összeget.

„Sokakban nem tudatosul, hogy az első kettő-négy évben a Formula-1-es versenyzők fizetése semmi ahhoz képest, mint gondolják. Erős büntetés lenne, ami miatt el is lehetne adósodni” – mondta Albon.

George Russell kimerítőbben, saját példáján keresztül szemléltette, hogy az újoncok fizetése sokszor még kiadásaik fedezésére sem elegendő.

„Elég nevetséges, hogy egy pilóta egymillió eurós bírságot is kaphat” – mondta az FIA-sajtótájékoztatón Russell. „Én az első Formula-1-es évemben ötszámjegyű fizetést kaptam, miközben hatszámjegyű összeget veszítettem abban az évben, miután kifizettem az edzőm, a repülőutakat, egy asszisztenst. Valószínűleg a mezőny 25 százalékával ugyanez a helyzet.”

„Nem panaszkodunk miatta, mert azt csináljuk, amit szeretünk. De vegyünk egy elsőévest, aki az év végéig több mint 100 ezret veszít, és még őt büntetik meg egymillióval?” – tette fel a kérdést Russell.

A GPDA igazgatójaként szolgáló Mercedes-pilóta hozzátette, a pénteki versenyzői eligazításon beszélni fognak a témáról.

„Át akarjuk látni és meg akarjuk érteni. Szerintem a bírságok már most kezdenek elszállni, 50 ezer járt azért, mert Verstappen hozzáért egy autóhoz, Lewis szintén 50 ezres büntetést kapott. Olyan, mintha csak úgy bemondanák ezeket a számokat. Annyi globális probléma van, akkora a szegénység a világon, hogyan képes egy szövetség hat-hétszámjegyű bírságokat kitalálni?”

Hamiltonhoz hasonlóan Russell is beszélt arról, tudni akarják, milyen célra fordítja a Nemzetközi Automobil Szövetség a bírságokból befolyó összeget:

„Az FIA-t már megkértük, milyen ügyekre fordítják ezt a pénzt. A belépőszintekre kell költeniük, de válasz eddig nincs. Ha úgy gondolják, hogy indokolt az egymillió eurós bírság és a sportba forgatják vissza, akkor egy fizetett versenyző talán szívesebben fizeti ki a bírságot. Mégis obszcénnak tűnik.”

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: