DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. május 4. szombat
F1

Hétből egy: így maradt csak az Andretti talpon

Bár az FIA csak annyit közölt, hogy az Andretti az egyetlen pályázó, amely zöld jelzést kapott a részükről, a hírek szerint összesen hét új csapat jelentkezett az F1-be.

Hétfőn hosszú hónapok találgatásai és elemezgetése után a Nemzetközi Automobil Szövetség bejelentette, hogy az Andretti Global – és csak ők – kaptak zöld jelzést a részükről ahhoz, hogy csatlakozzanak új csapatként a Formula-1 mezőnyéhez. Ami persze még nem garantálja automatikusan azt, hogy ez meg is fog történni, hiszen mint arról részletesen írtunk, a Generals Motorsszal összeálló amerikai gárdára még csak most vár az igazán nagy akadály a FOM-mal való tárgyalások során.

Az FIA közleményéből azonban nem sok derült ki arról, hogy pontosan hány pályázat érkezett be a februárban elindított jelentkezési folyamat során, s akiket elutasítottak, pontosan milyen szempontnak nem feleltek meg a Szövetség által már az elején lefektetett roppant részletes és szigorú pontok közül. Csupán annyit közöltek, hogy „számos” érdeklődő adta be az anyagát, közülük négyen jutottak tovább a vizsgálatok második fázisába, amely után pedig csak az Andretti maradt talpon.

f1-craig-pollock

Craig Pollock, a BAR korábbi résztulajdonosa


 

A Motorsport-Total még a bejelentés előtt írt arról, hogy értesüléseik szerint a négy istálló, amely eljutott a második körbe, az Andretti mellett a Rodin Carlin, a Hitech és a LKY Sunz volt. Most a Motorsport.com portál számolt be arról, hogy úgy tudják, összesen hét jelentkező volt: az említetteken kívül az egykori BAR-résztulajdonos Craig Pollock-féle Formula Equal projekt, amely félig női dolgozókból állt volna; a hongkongi milliárdos Calvin Lo alakulata; valamint a dél-koreai Panthera, amelynek a neve már évek óta fel-felmerült az F1 kapcsán.

A portál arról ír, hogy az első körben az „előzetes érdeklődést” kellett kinyilvánítaniuk az alakulatoknak, mindez pedig 20 ezer dolláros jelentkezési díjjal párosult. Az első fázisban a jelentkezőknek be kellett mutatniuk a projektjük összes részvényesének személyazonosságát, valamint a tényleges tulajdonosokat, illetve ismertetniük kellett az igazgatóik és tisztségviselőik életrajzát.

Az FIA átvizsgálta a beadott dokumentumokat, és mind a hét jelentkezőnek hivatalos választ küldött, amelyben további információkra voltak kíváncsiak egy igen részletes kérdőív formájában. Ezen a ponton újabb 280 ezer dollár befizetését kérték a csapatoktól – és a Motorsport.com szerint ekkor szállt ki Craig Pollock, Calvin Lo és a Panthera a folyamatból.



 

Min bukhatott el a másik három F1-es projekt?

Az a négy formáció, amely kifizette az így már összesen 300 ezres jelentkezési díjat, versenyben maradt még az FIA-nál, amely ezt követően minden részletre kiterjedő alapos vizsgálatot folytatott le annak kapcsán, hogy a jelentkezők megfelelnek-e a sportszakmai, technikai, financiális és fenntarthatósági követelményeiknek.

f2-hitech_1

A Hitech lehetett még közel az F1-be jutáshoz


 

Az elemzések után az FIA értesítette a Rodint, a Hitechet és a LKY Sunzt, hogy mi volt az oka az elutasításuknak. Bár erről nyilvánosan nem osztottak meg információkat, állítólag nagyon is részletes indoklással szolgált a Szövetség, kivédve annak lehetőségét, hogy esetleg a csapatok a bíróságon támadják meg a döntést és próbálják meg kiharcolni a helyüket az F1-es rajtrácson.

A források szerint – és ezzel egybecsengenek a Formula.hu értesülései is – a Hitech állt a legközelebb ahhoz, hogy az Andretti mellett esélyt kapjon arra, hogy beszálljon az F1-be. A brit csapat letette már a névjegyét az utánpótlás-szériákban és erős pénzügyi háttérrel is rendelkezett – ám épp ez utóbbi kapcsán merülhetett fel probléma: ugyanis a kazah milliárdos, Vlagyimir Kim állt az anyagi források jelentős része mögött és kétségek merült fel, hogy hosszú távon is biztosított-e vele finanszírozása a csapatnak. De persze fontos kiemelni, hogy ez csak találgatás, elvégre sem az FIA, sem maga a Hitech nem kommunikált erről hivatalosan.

A LKY Sunz állítólag elsősorban annak kapcsán nyújtott be meggyőző érveket, hogy a legkülönbözőbb régiókból terveztek alkalmazottakat foglalkoztatni, ráadásul a fenntarthatóság szempontjából is meggyőző volt a projektjük. Ugyanakkor Benjamin Durand-ék állítólag azt nem tudták meggyőzően prezentálni, hogy a projektjük sportszakmailag sikeres lehet az F1-ben.

A Motorsport értesülései szerint a formáció olyan technikai partnert keresett magának, amely nemcsak erőforrással, hanem egyéb alkatrészekkel is ellátja őket – hasonlóan a Haas és a Ferrari együttműködéséhez. A központot Kuala Lumpur környékén húzták volna fel ázsiai és afrikai mérnökökkel, emellett a floridai székhelyű Legends Advocates sportbefektetési csoport egymilliárd dolláros támogatást biztosított volna számukra a sikeres pályázat esetén.

f1-start-2023-suzuka

Állítólag az FIA-nak az sem nyerte el a tetszését, hogy a LKY Sunz az elutasítás után közölte, hogy önkéntesen kifizetnék a jelenlegi istállók által kért 600 millió dolláros belépti díjat (a mostani Concorde-egyezményben 200 milliós a „felhígulás elleni díj”, de ezt az alakulatok kevésnek találják a Formula-1 megugró népszerűsége és értéke fényében). Mohammed ben Sulayemék ugyanis nem akarták, hogy azt a látszatot keltsék, hogy szimplán annak adják a helyet, aki többet fizet érte – bár ekkor már mindegy volt, hiszen visszadobták a jelentkezésüket.

A Rodinnak főként a logisztikai nehézségek okán nem sikerült meggyőznie az FIA-t arról, hogy versenyképes lehetne az F1-ben, ugyanis az új-zélandi gyártó otthon akarta felépíteni a gyárát, amely anyagilag is komoly kérdéseket vetett volna fel a rengeteg szállítás miatt. Azt nem tudni, hogy a Nemzetközi Automobil Szövetség elutasításában szerepet játszott, hogy mint azt utólag a Rodin elárulta: az egyik ülést női versenyzőnek szerették volna adni, konkrétan a W Series háromszoros bajnokának, Jamie Chadwicknek.

Így maradt egyedül az Andretti, amely kapcsán érdekesség, hogy az FIA a közleményében egyszer sem említette a General Motorsport vagy a Cadillacet mint az amerikai istálló partnerét… Mindenesetre ahogy említettük, számukra is még csak most jön a neheze: az F1, a FOM és a Liberty Media meggyőzése – ha pedig ez elhúzódik, valószínűleg nem 2025-ben, hanem csak 2026-ban érkezhetnének (ami az új Concorde-egyezmény és az új technikai szabályok okán is bizonyos szempontból logikusabb vállalás lenne).

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: