DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 21. csütörtök
F1

Milyen hatással van a költségsapka a Mercedes fejlesztéseire?

A költséglimitek bevezetésével James Allison szerint sokkal megfontoltabb lépésekben tudják csak fejleszteni a szezon elején megcsúszott W14-est: ez az oka a lassú felzárkózásnak.

A 2021-ben bevezetett költségsapka célja a csapatok közötti fejlesztési verseny szorosabbá tétele volt – az év közbeni módosításokat azonban sokkal nehezebbé tette. Ez a Mercedes felzárkózását is lelassította: az idény elején gyengébben szereplő koncepció kijavítása sokkal megfontoltabb lépéseket igényel. James Allison technikai igazgató szerint a költekezési limit bevezetése meggátolja a kisebb fejlesztésekkel való próbálkozásokat: a szélcsatornában alaposan tesztelt nagyobb módosítások férnek csak bele a keretükbe.

„Ha belegondolunk abba, hogy a teljesítményünk alapja a szélcsatorna, akkor mindig ez lesz a meghatározója a fejlesztési irányunknak” – nyilatkozta az Autosport lapnak. „Ami igazán lelassít minket, az az, hogy milyen mértékben tudjuk a szélcsatornában tapasztaltakat a tervezési részlegünknek továbbítani, és ebből milyen hamar lesz valós fejlesztés.”



„Amíg a költségsapka nem létezett, ezeket akár napi szinten tudtuk továbbítani a szélcsatornából a tervezési részlegnek, akik őrült tempóban dolgozták fel az adatokat. Ezután pedig hihetetlenül hamar épültek új alkatrészek. Ekkor az egyedüli lassító tényező az adott versenypálya és a szélcsatorna közötti távolság volt.”

Csomagokban érkező fejlesztések

A többlépcsős fejlesztési csomagokból legnagyobbat profitáló McLaren után az Alfa Romeo is egy hosszabb távú módosítási tervvel jelentkezett. A jelenséget Allison így indokolja: „Ahelyett, hogy amint találunk valamit a szélcsatornában, továbbítani is tudnánk, addig kell gyűjtögetni ezeket az apróságokat, amíg ki nem tesznek egy csomagot, ami bele is fér a limitünkbe. Csak ezután tudjuk legyártani őket, és élesben is alkalmazni.”

„Ez a csatorna hatékonyságát nem csökkenti. Azonban a valós autónk sokkal ritkábban éri el azt a szintet, amit a szélcsatornában már sikerült. Így van hatással a teljesítményünkre” – fogalmazott a technikai igazgató. Egy másik problémát is megemlített a költségsapkával kapcsolatban:

„Amiben még akadályoz minket, az az, hogy sokkal nehezebb eszközöket és embereket találni a fejlesztésekhez. Nagyon könnyű leragadni a dolgok egyféle megvalósításánál, mivel ezek javítása is pénzbe és időbe kerül. Ha minden forrásunkat arra a néhány módosításra és a jövő évi autóra költjük el, akkor nagyon nehéz ebből a csapdából kimászni. Sokkal nehezebb befektetni a gépekbe, amik megépítik az autót, a tervezési részlegbe, akik megtervezik az autót: az egész gyár felépítésébe.”

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: