DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. május 2. csütörtök
F1

Domenicali terve: Bioüzemanyag és könnyebb F1-es motorok

Egyszerűbb, könnyebb és hangosabb: ezek Stefano Domenicali céljai a jövő Formula-1-es erőforrásait illetően.

A 2026-os szabályok megtartják az 1,6 literes, V6-os belsőégésű motorokat, de az elektromos komponens és üzemanyag területén újítanak, hogy utat törjenek az autóiparnak: a teljesítmény már ötven százalékát elektromos hajtás biztosítja, a motort pedig száz százalékban karbonsemleges üzemanyag fogja hajtani.

„Átmeneti fázisban járunk, a nagy gyártóknak hibrid és elektromos technológiákat kell fejleszteniük eladási portfóliójuk részeként. De hiszek abban, hogy ha jó munkát végzünk a fenntartható üzemanyaggal, akkor néhány év múlva egyszerűsített motorjaink lehetnek, melyeknek kisebb a hatásuk a tömegre. Ezen hamarosan elkezdhetünk gondolkodni” – mondta a Motorsport.com-nak adott interjújában Domenicali, részletezve, milyen lehetőségek rejlenek a karbonsemleges üzemanyagban, ha az megfelel az elvárásoknak.

 



„Ha hatékonynak bizonyulunk a fenntartható üzemanyag tanulmányozásában és gyártásában, akkor a könnyű tömegre fókuszálva gondolkodhatunk a következő generációs erőforrásokon. Versenyképes motort akarunk, sok lóerővel és kiváló hangzással. Az emberek 99,9 százaléka újra Formula-1-es hangot akar hallani. Ez is az asztalon van” – beszélt arról, hogy a hangzás is fontos tényező a jövőbeli terveket illetően.

Nem üzennek hadat az elektromos technológiának

Domenicali is elismételte a sokszor hangoztatott tényt, hogy a Formula-1-es autók tömege túlzottan megnőtt a korábbi évek során. Ennek egyik oka a biztonsági tényező, ami ellen senkinek nincs kifogása. Ugyanakkor a hajtás is jelentősen meghatározza a tömeget – a hibrid erőforrások bevezetése annak idején 50 kilogrammot emelt a minimumhatáron –, épp ezért döntött a Formula-1 úgy, hogy a fenntartható üzemanyagra szavaz a teljesen elektromos irány és a nehéz akkumulátorok helyett.

„A fenntartható üzemanyagokról alkotott szemlélet és a piac folyamatosan változik. Szerintem nagyon jó döntést hoztunk, amikor először döntöttünk úgy, erre az útra lépünk. Nem akarunk technológiai háborúkat indítani a teljesen elektromos mobilitás ellen, hiszen annak a technológiának is meglesz a saját piaca. De abban hiszünk, hogy a Formula-1 felgyorsíthatja a megfelelő árú fenntartható üzemanyag fejlesztését, ami óriási segítség lesz a mobilitásnak, beleértve a kereskedelmi járműveket, repülést és a világ útjait járó nagyjából másfél milliárd autót” – beszélt arról, hogyan járulhat hozzá a Formula-1 a világ közlekedésének alakulásához a következő évek, évtizedek során.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: