Az elmúlt egy-másfél évtizedben drasztikuan megnőtt a Formula-1-es autók tömege: 2008-hoz képest nagyjából 200 kilogrammal nőtt a minimumsúly a száguldó cirkuszban. A legnagyobb ugrást a turbó hibrid erőforrások 2014-es bevezetése okozta, az összetett hajtáslánc rendkívüli módon megdobta az autók tömegét, de ugyanez elmondható a biztonsági fejlesztésekről, így például a halóról is.
Jelenleg 798 kg a minimumsúly: ehhez a 2022-es ground effect autók új aerodinamikája és a nagyobb kerekek is hozzájárulnak.
Ez a trend azonban nagyon nem tetszik a versenyzőknek: egyfelől kevésbé agilisak a versenyautók az óriási tömeg miatt, másfelől pedig ahogy arra George Russell is rámutatott, biztonsági szempontból is plusz veszélyt és kockázatot jelent az, hogy egy-egy ütközésnél vagy becsapódásnál a nagyobb súly nagyobb ütést és erőhatást eredményez a pilóták szervezete számára.
Úgy fest, hogy a kritikát a vezetőség is érzékeli: Mohammed ben Sulayem, az FIA elnöke nemrég arról beszélt a Motorsport.com szaklapnak, hogy a 2026-ban érkező új szabályokkal – amelyeknek csak a motorokra vonatkozó részét véglegesítették eddig, a karosszériát érintő elemeket nem – szeretnének könnyebbé tenni az F1-es autókat.
„Az egyik, amit szeretnék látni, az eléggé tiszta: könnyebb autóra van szükségünk. Hiszek benne, hogy az jobb. Egy olyan autósportból jövök, ahol a könnyebb autó biztonságosabb és nem is használnak ugyanannyi üzemanyagot. Nehéz lesz ezt elérni, de mindenki akarja. Úgyhogy én is hajtom ezt, mivel a raliból érkezem, ahol semmi sem rosszabb, mint egy nehéz autó” – fogalmazott Ben Sulayem.
Ebben a témában pedig egyetértés van az F1-vezérigazgató Stefano Domenicalival: „Az egyik témakör, ami mindig vitát generál, az a tömeg. Mint tudjuk, a hibrid motorokkal, az akkumulátorokkal a tömeg egyre csak növekszik, és ez nem igazán tartozik hozzá az F1 természetéhez. Úgyhogy erről egyeztetünk a jövőt illetően” – mondta el az olasz.