Elsősorban a Q2 végi ütközésükről marad emlékezetes a Mercedesek spanyolországi kvalifikációja, amely az eredményeket illetően felemásan alakult. George Russell ugyanis már a második szakaszban búcsúzott és csak 12. lett, Lewis Hamilton viszont az ötödik helyre kvalifikálta magát, amely végül Pierre Gasly büntetése révén a negyedik startpozíciót jelenti a hétszeres világbajnok számára. Toto Wolff szerint azonban ennél is több volt az időmérőjükben:
„Úgy vélem, közvetlenül Max mögött kellett volna végeznünk, és ezt láttuk a harmadik szabadedzésen is, ahol úgy éreztük, van még a tarsolyunkban” – magyarázta a csapatfőnök. „És ezért is nagy a csalódottság, mert többre számítottunk. Viszont ha megnézzük, nagyon-nagyon szorosak voltak a különbségek mindenkinél. Könnyen el lehetett rontani. Láthattuk, hogy Leclerc kiesett a Q1-ben, Perez a Q2-ben, úgyhogy ez egy kisebb rejtély. 180 fokot fordult a szél, talán az fogott ki néhányakon.”
Wolff arról is beszélt, miért küszködött annyira Russell Hamiltonhoz képest: „Az elejétől kezdve világos volt, hogy az a beállítási irány, amerre elmentünk George-dzsal, rosszabbá tette az autót. Az elejétől kezdve panaszkodott arra, hogy nincs elég tapadása, pattog és alulkormányzottá vált az autó ott, ahol előtt túlkormányzott volt. Ezt vissza kell pörgetnünk, hogy megvizsgáljuk, mit csinálhattunk volna másképp.”
Új alapokról indulhatnak a W14-essel
Természetesen a fejlesztésekről is kérdezték Wolffot. A Mercedes már Monacóban bevetette a jelentős újításait, a hercegségbeli utcai pálya azonban kevésbé releváns, ellentétben a kiváló tesztpályának számító Circuit de Catalunyával. A csapatvezető ismét arról beszélt, hogy a mostani állapotból indulva kezdhetnek el építkezni:
„Hiszek a csomagban. Ez egy új alap, innen folytathatjuk a munkát egy bizonyos stabilitás mellett anélkül, hogy kérdőjelek lennének az autó egyes részeivel kapcsolatban, legyen az akár a karosszéria, a padlólemez vagy az első felfüggesztés. Innentől kezdve kezdhetünk el teljesítményt, leszorítóerőt és minden ilyesmit keresni.”
Arra a kérdésre, hogy vajon mekkora a domináló Red Bull előnye velük szemben és utolérhetik-e őket, Wolff így felelt: „Nem azért, hogy ne adjak választ erre, de egyszerűen nem tudom. Szerintem Verstappen egyszerűen más szinten van. Idegesít, hogy ezt kell mondanom, de ez az igazság” – jegyezte meg. „Az F1-ben a teljesítmény számít: ők végezték a legjobb munkát, a pilótájuk pedig kiválóan vezet. Nagyon messze vannak, és ezt csak mi próbálhatjuk meg kontroll alá venni.”