DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. április 27. szombat
F1

Vita az F1-es pilóták és az FIA között a DRS-zónák miatt

A versenyzők szerint túl rövidek a DRS-zónák, és őket ki is hagyják a döntésekből, de ez nincs így, a kialakításokat pedig mérések alapján végzik.

Érdekes vita húzódik a Formula–1-es pilóták, és tulajdonképpen mindenki más között a DRS-zónák hosszának változtatása kapcsán. Már Miami előtt is felszólalt a témában George Russell, aki a versenyzők szóvivőjeként azt hangsúlyozta, hogy a döntésekbe őket is be kellene vonni, mert ők tudják leginkább, hogy mikor mire van szükség, mi a probléma, mi javíthat vagy éppen ronthat a versenyzésen, de ez egyelőre nem történik meg.

A Miami Nagydíj versenyzői eligazításán is felmerült a téma, ahol az Auto Motor und Sport beszámolója szerint Russell és Carlos Sainz is beszélt a problémáról, és hogy a DRS-zónákat ne vegyék rövidebbre – igaz, a Red Bull pilótái számára az is bőven elég volt például Bakuban, ami mondjuk a Mercedeseket eszköztelenné tette. 

M367004_resize



Szó volt DRS-vonatról és annak negatív hatásairól is, de a pilóták ebben az ügyben a jelek szerint magukra maradtak. A német portál név nélkül említ egy csapatvezetőt, aki úgy fogalmazott, hogy „A pilóták azt is elfelejtik, amit ma mondtunk nekik, mert csak a következő futamra gondolnak” – utalva ezzel arra, hogy a versenyzőknek igenis tudomásuk van a DRS-zónák hosszáról és azok esetleges változtatásairól.

A procedúra szerint az FIA hosszú-hosszú hetekkel korábban kialakítja ezeket a zónákat, a cspatoknak megküldi az információkat, akik aztán ezek alapján készítik el az optimális beállítást, a stratégiát, és maguk a pilóták is ezekkel készülnek fel a szimulátorban. Ezek SOS módosítására nincs lehetőség, a DRS-szezonzorokat már elhelyezték, beépítették az aszfaltba. 

f1-baku-drs

A DRS-zónák meghatározásakor az FIA az előző évi adatok alapján számol, a célja pedig az, hogy se túl könnyű, se lehetetlen ne legyen az előzés – Nikola Tombazis szerint az az ideális, ha a támadó pilóta éppen a féktávra éri utol az elöl haladót. Miamiban a kalkulációk alapján arra jutottak, hogy ha 75 méterrel rövidítik a zónát, akkor az egyenes végén négy méterrel hátrébb lesz a támadó autó, mint 2022-ben volt. Ha az FIA szakértői úgy ítélik meg, hogy túl könnyű volt az előzés, akkor rövidítenek rajta, ahogy az Miamiban is történt. Egyébként minden év közben is módosítják a rendelkezésre álló, számításokhoz használt adatsorokat, általában a negyedik futam után, idén először Imola után vezetik fel a friss mérések eredményeit.

A csapatok, és az FIA illetékesei azonban abban egyetértenek egymással, hogy a pilótáknak nincs igazuk akkor, amikor az ő kihagyásukról beszélnek: igenis tudnak, tudhatnak a módosításokról, nem jogos a felmerült vád. Miamiban Tombazis ki is mondta, hogy ugyan megvizsgálják a lehetőségeket, de túl drága lenne áthelyezni a DRS-pontokat, maximum törölni lehetne az egészet.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: