DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. május 3. péntek
F1

Fel sem merült Perezben Verstappen taktikája

Nem volt kérdés a pole-pozíciós számára, a közepesen kell rajtolnia – de pár kör után előjött az abroncs gyengesége. Eközben Verstappen bevállalta a keménnyel járó kockázatot, így nem kellett a gumimenedzseléssel törődnie.

Fontos különbség volt a két Red Bull között a Miami Nagydíjon a stratégia: mindkét versenyző közepes és kemény keveréket használt egyetlen cserével – akárcsak a mezőnyben szinte mindenki, ahogy a Pirelli infografikáján is látható –, de fordított sorrendben: a pole-pozíciós Sergio Perez a rajtrács első harmadához hasonlóan közepesen indult és a 20. körben váltott keményre.



Ezzel szemben Max Verstappen a keményen kezdett – Christian Horner mondta el, a közepesen való rajt a számítások szerint gyorsabb lett volna, a holland stábja viszont egy késői biztonsági autó jelentette ingyen kiállás esélye miatt választotta ezt a keveréket. A safety car nem jött Miamiban, Verstappen viszont a keményen egészen a 45. körig, a mezőnyben messze a legtovább kint maradt. Így mikor az utolsó 12 körre felvette a közepest, kicsivel a használt keményen levő Perez mögé tért vissza, az előzés pedig borítékolható volt. A második helyre taszított mexikóit kérdezték a nagydíj után: felmerült egyáltalán, hogy a kemény gumin kezd ő is?

„Nem. Amikor az ember a pole-ból indul, keményen rajtolni szerencsejáték, ami jól és rosszul is elsülhet a biztonsági autók miatt. Ráadásul szinte az egész mezőny a közepes rajtot választotta, szerintem senkiben sem tudatosult, milyen gyenge volt az a gumi. Kellett pár kör, mire rájöttünk, hogy elég rossz abroncs” – mondta a Formula.hu részvételével zajló FIA-sajtótájékoztatón Perez, hogy a mezőny elején nem opció keményebb gumit választani a rajtnál.

„Már nagyon hamar láttam, hogy a közepes rendkívül törékeny, és már az elejétől óvnom kellett a gumit, csak hogy eljussak a 15. körig. Nehéz volt erre a gumira támaszkodni, gyakorlatilag a teljes jobb oldalon nagyon rossz volt a helyzet” – részletezte a gumiproblémát Perez: a közepesen rajtolva, megtankolt autóval nem tudott akkora előnyt kiautózni, amekkorára szüksége lett volna a megbízhatóbb keményen menetelő Verstappennel szemben.

A gumigond okát így fejtegette a bajnokság második helyezettje: „Nem tudom, hogy az esti eső volt-e nagyobb hatással a közepesre, mint a keményre. Egyszerűen nagyon törékenynek tűnt, könnyen szenvedett sérülést. Ennél többet nem tudok” – emlegette a pályát lemosó, így tapadási szintet rontó éjszakai csapadékot.

Verstappen kockázatot vállalt a keménnyel

Szintén Horner beszélt arról: Verstappen versenytempója olyan erős volt, hogy közepes vagy akár lágy abroncson is nyerni tudott volna, nem a kemény gumis rajt volt a győzelem titka. A kétszeres bajnok elmondta, valóban hasonló sebességre lett volna képes fordított esetben, de volt egy nagy kockázat a keményben – amelyet azonban vállalt a kilencedik rajthelyről.

„A mérnökömmel makacsul ragaszkodtunk hozzá, de meg kellett beszélnünk a csapat stratégáival is” – mondta a sajtótájékoztatón Verstappen. „Ők azzal érveltek, hogy versenyidőben közel van egymáshoz a közepes-kemény és kemény-közepes stratégia, de ha keményen kezdek, akkor nagyobb a kockázat, mert egyetlen szett áll rendelkezésre, így ha az első körben defektet kapok, akkor egy kemény verseny vár rám.”

„De örömmel vállaltam a kockázatot. Fordított esetben, közepesen végig a gumikra kellett volna figyelni, ezért jobb lehetőségem volt, hogy átverekedjem magam a mezőnyön. És talán a 14. körben már dobogós pozícióban voltam, onnantól tiszta levegőben mehettem tovább. Elég volt attól fogva spórolni a gumikkal” – beszélt a nyertes stratégiáról Verstappen.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: