DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. december 21. szombat
F1

A versenyzők kérésére változni fog a logikátlan naptár

Ausztrál kitérő és Baku–Miami dupla: ezek csak az F1-es menetrend első felének logisztikailag problémás pontjai. A GPDA elnöke, George Russell arról beszélt, felső szinten meghallgatták szavukat.

A karbonsemlegességre törekvő Formula-1-et több kritika érte már a logikátlanul kialakított versenynapár miatt: ahelyett, hogy régiónként csoportosítanák a nagydíjakat, még 2023-ban is számos indokolatlan kitérőt iktattak be a versenynaptárba.

A közel-keleti kezdést követően a Formula-1 egyedül az Ausztrál Nagydíj kedvéért utazott 13 ezer kilométert keletre – Kína törlése miatt nem volt földrajzilag közeli párja a melbourne-i futamnak. A folytatásban a paddock Azerbajdzsánig utazik, aztán elmegy Miamiban (ahol ráadásul a Bakura következő hétvégén már versenyt tartanak), hogy visszajöjjön Európába.



A kontinensen tartott versenyek között el kell majd ugrani Kanadába, az őszi szezonhajrá pedig szintén hektikus lesz: a Japán–Katar–USA menetrend a mostani Ausztrália–Azerbajdzsán–USA sorrendet idézi, ráadásul az Egyesült Államokba harmadszor is visszamennek Brazíliából, az első Las Vegas-i Nagydíj miatt. Hogy a következő hétvégén Abu Dhabiban záruljon a szezon. Kiszámolták, hogy csak a versenyek közti utazások 133 ezer kilométert tesznek ki – nem egy szerencsés üzenet a karbonsemlegességi célok mellett.

A versenyzők nyitott fülekre találtak

„Úgy vélem, közös erővel jelentés hatást tudunk gyakorolni, Stefano (Domenicali) pedig hihetetlenül nyitott, hogy meghallgassa álláspontunkat és párbeszédet kezdjünk” – mondta George Russell az Autosport lapnak. Hogy mit mond a Mercedes britje, azért releváns, mert ő a versenyzői szövetség, a GPDA egyik igazgatója, így pilótatársainak álláspontját képviseli.

„Természetesen sokat beszéltünk már arról, mennyire fenntartható a versenynaptár, a Közel-Keletről Amerikába utazni, majd vissza Európába. Úgy gondolom, a következő években ez javulni fog. Szerintem sok rajongó is úgy gondolja, hogy nem túl logikus” – lengette be a változást Russell. Ugyanez a Formula Podcast legutóbbi adásában is szóba került.

Egyéb szempontokat is figyelembe kell venni

Természetesen nem lehet kizárólag földrajzilag beosztani a nagydíjhétvégéket: a versenyek időpontja a promóterekkel folytatott tárgyalások eredménye. A szervezőknek lehet preferált dátuma, ezeken kívül az időjárás és más tényezők is szerepet játszanak.

„Korlátozó tényező a klíma, vannak bizonyos események, valamint az utcai pályáknál is korlátoz, mikor lehet megnyitni őket. De egyértelműen úgy vélem, Ausztráliát egy közel-keleti versennyel együtt kell tartanai egymást követő hétvégéket. A többség Ausztráliába repült már az előző szombaton vagy vasárnap. Így a szerelők, mérnökök is elvesztettek három-négy napot” – beszélt az egyik konkrét javaslatról: Ausztrália előtt nem indokolt az egyhetes szünet. Meglátjuk majd, a 2024-es versenynaptárban mennyire veszik figyelembe a versenyzők szavát.

 
Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: