DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. december 20. péntek
F1

Így próbált pontot menteni Sainznak a Ferrari

A hajrában kapott időbüntetéssel nem sok esélye maradt a spanyolnak az F1-es Ausztrál Nagydíjon, de a Scuderia azért megpróbálkozott egy trükkel.

Az utolsó állórajtos újraindítást követő káosz kiváltója Carlos Sainz volt, aki megkoccolta és ezzel megforgatta Fernando Alonsót. A ferraris annak ellenére sem úszta meg a szankciót, hogy az újabb piros zászlóval és az eredeti rajtsorrend kvázi visszaállításával „meg nem történtté” vált Alonso szempontjából az incidens – sőt, a spanyol volt az egyetlen, akit büntettek a start utáni kavarodásban történtekért, az egymással ütköző Alpine-pilóták és a Nyck de Vriest felöklelő Logan Sargeant sem kapott semmit.

Az öt másodperces időbüntetés ráadásul a biztonsági autós befutó miatt azt jelentette Sainz számára, hogy mivel együtt maradt a mezőny, jó eséllyel még a pontszerzők közül is kicsúszik, hiába állt akkor a negyedik pozícióban. Nem véletlen, hogy a versenyző szinte már a sírás határán könyörgött a mérnökének, hogy legalább azt érjék el, hogy az ítélet meghozatalával várjanak a verseny leintéséig, hogy elmondhassa a stewardoknak az álláspontját, ám a felügyelőket ez nem hatotta meg – ami miatt Frederic Vasseur csapatvezető is igen bosszús volt.

f1-sainz-ferrari-melbourne-1



Egy esélye azonban lett volna még a Ferrarinak, hogy valahogy pontot mentsen Sainznak (és Charles Leclerc rajt utáni kiesésével az egész istállónak). Ehhez azt kellett volna elérniük, hogy minél nagyobb legyen a célban a különbség Sainz és a mögötte haladók között a távolság.

A Scuderia pedig meg is találta a „trükköt” arra, hogyan érhetnék ezt el. Az utolsó biztonsági autós újraindítás előtt rádión közölték is a pilótával a tervet: „Lemaradhatsz tízautónyira Alonso, lemaradhatsz tőle most tízautónyira, aztán pedig nyomhatod. Maradj le tízautónyira, aztán nyomd, csökkentsd vissza a különbséget” – derül ki a Sainz-rádiózás leiratából a RaceFans.net hasábjain.

Mint az a mérnök üzenetéből kiderül, a Ferrari azt a szabályt igyekezett kihasználni, hogy a safety car mögött legfeljebb tízautónyi különbséget lehet tartani az egyes versenygépek között (szögezzük le: Lewis Hamilton azért nem volt szabálytalan az első állórajtos újraindítást megelőzően a nagyobb lemaradással a kialakult kaotikus helyzet ellenére sem, mert arra az esetre nem vonatkozik ez az előírás). Azzal viszont játszhatott volna Sainz, hogy az utolsó kanyarokhoz érve le is marad ennyire, a legvégét viszont megnyomja, hogy ellépjen az üldözőitől, s így köztük minél nagyobb rés alakuljon ki, kihasználva az addig az előtte lévőhöz meglévő nagyobb távolságot.

f1-sainz-ferrari-melbourne-2

Az F1-es riválisok is készültek a trükkre

Akár még működhetett is volna a taktika, csakhogy mint az a rádiózásokból kiderül, a Sainz mögött sorakozók mind tisztában voltak vele, mire készülhet a Ferrari és mit kell tenniük, hogy biztosan mögéjük sorolódjon a spanyol. Ami igazán érdekes, hogy még a Sainz előtt (!) álló Alonso is rádiózott ezzel kapcsolatban, ami jól mutatja, mennyire átlátja a versenyeket az Aston Martin kétszeres világbajnoka: „Menjetek biztosra, hogy Lance a lehető legközelebb szelje át hozzá a célvonalat. Vagy valószínűleg ez nem számít” – üzente mérnökének Alonso.

Természetesen a Sainz mögött érkező Stroll-lal is közölték, mi az ábra: „Lance, plusz információ, hogy Sainz öt másodpercet kapott az ütközésért. Szóval szorosan mögötte kell lennünk a célvonalnál. Maradj teljesen a váltóján a célban, öt másodpercet kapott” – üzente a mérnök a kanadainak, aki így válaszolt neki: „Mondjátok Fernandónak, hogy menjen biztosra azzal, hogy visszafogja őt” – javasolta Stroll. Az Aston-szendvicsben tehát eleve nehéz dolga lett volna Sainznak végrehajtania a tervet, hiszen készültek rá.

De nemcsak ők rádióztak erről, hanem gyakorlatilag az összes versenyző mögöttük, beleértve a haasos Nico Hülkenberget és a hazai nagydíján első pontjaira hajtó Oscar Piastrit. Különösen Yuki Tsunoda számára volt fontos, hogy résen legyen, hiszen ő eredetileg a 11. helyen állt, s csak Sainz büntetetésével lépett előre a pontszerzők közé: az AlphaTauri ugyan nem beszélt neki konkrétan a ferraris hátrasorolásáról, de többször is hangsúlyozták neki, hogy a lehető legközelebb maradjon az előtte haladóhoz.

A trükk így végül nem működött, bő fél másodpercen múlt csak ugyan, de Tsunoda – sőt, még Valtteri Bottas is – Sainz elé került, így a maranellóiak üres kézzel távoztak Melbourne-ből.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: