Az elmúlt hetekben-hónapokban egyre több csapatról és gyártóról röppennek fel olyan pletykák, hogy beszállnának a Formula-1-be. Közéjük tartozik a Ford is: mint arról mi is írtunk korábban, állítólag az amerikai gyártó a Red Bull-lal léphetne együttműködésre a 2026-os motorszabályok bevezetésekor, azaz a Ford nevét vehetné fel az energiaitalosok által gyártott erőforrás. Olyan spekulációk is napvilágot láttak már, hogy a két fél között olyannyira előrehaladottak a tárgyalások, hogy akár már a Red Bull Racing jövő heti szezonindító bemutatóján be is jelenthetik a megállapodást – igaz, ez erőteljesen csak pletyka.
A híresztelések megjelenése óta most először a Ford is megszólalt az esetleges F1-es szerepvállalás kapcsán. A Ford Performance, azaz a motorsportrészleg vezetője, Mark Rushbrook a Motorsport.com szaklapnak nyilatkozva nem tagadta: a száguldó cirkusz utóbbi években látott fejlődése valóban elgondolkodásra késztetheti a céget, amely legutóbb a Jaguar révén, a 2000-es évek elején volt érintett a királykategóriában.
„A Formula-1 egyértelműen erős és folyamatosan növekszik, az Egyesült Államokban és globálisan egyaránt. Amit remekül csináltak, hogy nagyszerű versenyzést és versengést hoztak létre. Továbbra is ez jelenti a csúcsot, de új közönséget is elértek az olyasmikkel, mint a Drive to Survive. Vállalatként az innovációt, a technológiai átültethetőségét, a tanulási lehetőséget tartjuk szem előtt, amikor a versenyzés mellett döntünk, de a marketing szempontokat is. Nyilvánvalóan megváltoztak a dolgok, és egyértelmű, hogy ez megfontolást igényel.”
Rushbrook ugyanakkor kikerülte a konkrét Red Bull-os és 2026-os pletykákkal kapcsolatos kérdést: „Nem kommentálunk találgatásokat, de ugyanez a helyzet az összes többi versenysorozattal. A mi felelősségünk felmérni őket, s aztán dönteni arról, hogy van-e értelmük vagy sem.”
Ami különösen vonzóvá teszi az F1-et
A Ford Performance főnöke azt is elismerte, hogy még inkább megfontolásra érdemessé teheti számukra a Formula-1-et, az a sportág azon célkitűzése, hogy fenntartható, nemfosszilis üzemanyagokat használjon. Rushbrook szerint ez minden autósportos kategóriában követendő irány, a WRC-ben például – ahol szerepelnek jelenleg is – tavaly óta használják már a fenntartható üzemanyagot. Érdekesség, hogy szempontként említette mindezt például az F1 mellett már magát elkötelező Audi is.
Ami viszont nem biztos, hogy befolyásolni fogja a Ford döntését, az a rivális amerikai gyár, a General Motors esetleges F1-es beszállása az Andretti Cadillac révén. Az erre irányuló kérdésre így reagált Rushbrook: „Nem feltétlenül. De érdekes lesz figyelni, hogy az a projekt hogyan alakul, sikerül-e tizenegyedik csapatként csatlakozniuk az F1-es mezőnyhöz.”
A Ford és a Cadillac mellett egyébként az utóbbi időben olyan gyártók neve is felmerült az F1-es csatlakozás kapcsán, mint a Hyundai vagy az éppen a Red Bull-lal néhány hónapja már majdnem megállapodó Porsche.