DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. május 4. szombat
F1

„Fontos ez is, de...” – az F1-es autó beállításairól beszélt a Red Bull vezető mérnöke

Paul Monaghan beszélt arról, hogy minden összefügg mindennel, és azt is elárulta, hogy mi az idei F1-es autók titka.

Az már az első pillanattól kezdve világos volt, hogy a 2022-es szabályokhoz a Red Bull alkalmazkodott legjobban, de az idény első felében még túlsúllyal küzdött a később világbajnoki címet szerző autó, emiatt sok esetben alulkormányozott volt, de ahogy a fejlesztésekkel sikerült lefaragni a felesleges kilókat, úgy vált egyre verhetetetlenebbé az idény során. A technikai hibák elhagyása már csak pont volt az i-n, de mit is kellett jól csinálni ahhoz, hogy az autó ilyen jól működjön?

„Maga az értelmezés nem változott olyan drámaian. A megkötések, hogy pontosan mit csinálhatunk viszont nagyobbak voltak, mint általában, még nagyobbak, mint mondjuk 2019-ben az új első szárnyak esetében” – mondta erről a RacingNews365.comnak adott exkluzív interjújában Paul Monaghan, a Red Bull F1-es csapatának vezető mérnöke.

f1-redbull-verstappen-abudhabi



Az új dizájn legfontosabb része a szívóhatásból generált leszorítóerő, illetve az emiatt az idény elején sokaknál jelentkező pattogás, delfinezés volt, de ez talán a Red Bullt sújtotta legkevésbé. Az energiaitalosok tökéletesen eltalálták azt, hogy hogyan ne pattogjon az autó nagy tempónál sem, és hogyan ne legyen túl kemény a futómű ahhoz, hogy mondjuk a városi pályákon se okozzon olyan fájdalmakat a pilótáknak, mint például a Mercedes.

„Mondhatjuk, hogy a hasmagasság ezeknek az autóknak a legérzékenyebb pontja, de nem szabad elfelejteni, hogy a hasmagassághoz hozzátartozik a futómű keménysége, merevsége is. Nem lehet őket elválasztani egymástól. Ha az autót közelebb akarjuk tenni az aszfalthoz, akkor valószínűleg merevebb futóművel kell dolgoznunk. A kérdés ilyenkor az, hogy az adott pályán, adott körülmények között mi működik” – magyarázta a szakember.

f1-verstappen-redbull-brazil

A Red Bull szinten sosem nyúlt mellé 2022-ben

A Mercedes is hasonló gondokkal küzdött az idény első felében, a fő problémát pedig Monaghan szerint az jelenti, hogy nem lehet csak egy dolgot módosítani az autón: az ugyanis minden másra is hatással van, így hozzá kell igazítani a szükséges változtatáshoz a többi elemet, ehhez pedig idő kell.

„Nem mondhatom semmiről, hogy az volt a beállítás domináns része, mert ha egy dolgot módosítunk, az befolyásolja a többit is. Nem lehet egyedi alkatrészekben gondolkodni. Ha egy dolgot elrontunk, akkor nem lesz meg a köridő, és két-három másik dologgal kell kompenzálni azt, hogy újra versenyképesek legyünk. Mi sem csináltunk semmilyen nagy változtatást anélkül, hogy az hatással lett volna másra. Nem lehet sorrendbe rakni a különböző beállítási tényezőket, ha nem állítunk be mindent jól, ha a kiegészítőket nem állítjuk be helyesen, akkor nem leszünk gyorsak.”

 

Egy dolog viszont nem változott 2022-re sem

Mégpedig az, hogy nem az időmérőt, hanem a versenyt kell szem előtt tartani ezekkel az autókkal is.

„A cél a végén mindig az, hogy a lehető legtöbb pontot szerezzük meg. Ha pole-ból indulunk, de nem nyerjük meg a futamot, akkor rosszul állítottuk be az autót. A guminyomást és az első szárnyat állíthatjuk, illetve számolhatunk azzal, hogy a futamon nem lesz DRS, de ennyi, nagy változtatást nem eszközölhetünk az időmérő és a futam között. Vagyis úgy kell beállítani mindent, hogy a futamon versenyképes legyen. Ha csak a harmadik helyről rajtolunk, de végül nyerünk, akkor jól csináltuk” – mutatott rá arra a faktorra Monaghan, ami a Red Bullt jellemezte is idén: hiába nyerte az időmérőket Charles Leclerc, ha a futamokon Max Verstappen volt gyorsabb.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: