DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. május 5. vasárnap
F1

Jövőre jelentősen megváltozik a Mercedes autója

Kitartanak a koncepció mellett, de mégis alapvető változásokat eszközölnek: Toto Wolff úgy fogalmazott, hogy az autó DNS-e változik meg 2023-ra. A szabályok most nekik dolgoznak.

A Mercedes csapata azt már eldöntötte, hogy 2023-ra is kitart a jelenlegi, sok problémát okozó autókoncepció mellett, de azt Toto Wolff, az istálló vezetője elismerte, hogy ennek ellenére alapvető változásokat eszközölnek a W13 utódján.

„Szerintem az autónk DNS-e meg fog változni a következő szezonra, ez tiszta. Ez nem feltétlenül azt jelenti, hogy kívülről nagyon máshogy fog kinézni, de bizonyos részek, amik az autó DNS-ét adják, azok meg fognak változni” – idézi Wolff szavait a RacingNews365.com.

A koncepciónak idén volt egy óriási hátránya, ami a szimulációkból és az adatokból nem derült ki: a szinte beállíthatatlan egyensúly. Ezt súlyosbította az idény első felében/harmadában a rendkívül erős delfinezés, amely miatt nem is tudták a megfelelő hasmagassággal használni az autót, így egyáltalán nem tudták kiaknázni a koncepcióban lévő potenciált – ami papíron jól nézett ki, ha a lehető legalacsonyabbra engedik az autót. Ekkor még azt hihették, hogy amennyiben megoldják a delfinezést, azzal működésre is bírják az autót, de kiderült, hogy ez nincs így, ugyanis az egész futómű-geometria alkalmatlannak bizonyult az idén mindenki esetében keményebb, merevebb autók kezelhetővé tételére. Egyrészt a delfinezésen sem segített, másrészt a rosszabb minőségű utakon delfinezés nélkül is borzasztóan pattogott a Mercedes, ráadásul nemcsak az ütéseket nem tudta elnyelni a futómű, de sokszor nem adott megfelelő tapadást a hátsó tengelynek és rengeteget rontott a gumikezelésen is.

-00122044_332



A csapat több megoldást is kipróbált, hogy stabilabbá tegye a levegő áramlását a padlólemez alatt és ezzel elkerülje a folyamatos nyomásváltozást, ami a delfinezésen és az egyensúlyváltozásokon is segített volna, és értek is el fejlődést, de elsősorban csak a versenytempó terén, egy körön továbbra sem volt meg az az igazán éles, 100%-ig feszíthető autó, mint például a könnyen kanyarodó, fürge Ferrarinak. 

Spa óta azonban egyre világosabbá vált, hogy a megoldások már léteznek: ugyan vannak nagy kilengések az autó teljesítménye kapcsán, de a versenyeken szinte mindig használható a technika, és bár egy körre még mindig nehezen melegít gumit a W13, de a csapat megtalálta a megfejtéseket. Csak éppen nincs lehetőségük mindezt 2022-ben megoldani – főleg úgy, hogy igazából nincs erre felhasználható anyagi keretük sem. Wolff nemrég megemlítette, hogy már értik az autójuk működését és az egész éves frusztráció után már meg tudják jósolni, hogy mely pályán mire lesznek képesek: rájöttek a probléma forrására.

„Rá tudok mutatni egy pillanatra a tavalyi évből, amikor csináltunk valamit az autó fejlesztésével kapcsolatban, és szerintem ott hibáztunk. A teljesítményingadozásaink ebből fakadnak, és már tisztában vagyunk a helyzettel egy ideje. Megoldani viszont rövid távon nem tudjuk – de a télen meg fogjuk” – mondta erről Mike Elliot, a csapat technikai igazgatója, aki azt is kiemelte, hogy a lenullázott oldaldobozok továbbra is extra teljesítményt hordoznak magukban, még mindig szilárdan hiszik, hogy ez a lehető leggyorsabb koncepció.

És hogy mi segíthet 2023-ban?

„2021-ben végig mi vezettünk és végül meg is nyertük a konstruktőri világbajnokságot. Emiatt 2022 felében hét százalékkal kevesebb időt tölthettünk el a szélcsatornában a Red Bullhoz és még kevesebbet a Ferrarihoz képest. Most ez megfordul: 14%-kal több időt tölthetünk el ott a világbajnok Red Bullhoz képest, mert harmadikak lettünk. A szabályokat pontosan emiatt alkották, ez ad nekünk esélyt arra, visszazárkózzunk a Red Bullra és a Ferrarira” – mondta Wolff.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: