DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. április 26. péntek
F1

Így reagáltak a csapatfőnökök és az FIA a csalásgyanúra

A kisebb istállók szerint a költségsapka megszegése súlyosabb, mint amikor szabálytalan valaki az autóval. Capito a tavalyi helyett az idei szezonból való kizárást tartaná megfelelő büntetésnek, Steiner a közös kasszából való juttatást adná a többieknek.

Megkavarta a Szingapúri Nagydíj első napján az állóvizet az a sajtóhír, mely szerint több Formula-1-es istálló – a források a Red Bullt és Aston Martin emlegetik – átlépte a 2021-es pénzügyi évben a 145 millió dollárban megszabott (engedményekkel kisebb mértékben megemelt) költségplafont. Toto Wolff Mercedes-főnök elmondása szerint „nyílt titok”, hogy egy csapat csekély mértékben, egy másik viszont „masszívan” átlépte a limitet.

A pénteki interjúk folyamán számos istálló vezetőjét kérdezték az ügyről, az esetleges szabályszegés súlyosságáról és a jogos retorzióról. Az ő véleményüket összegeztük az Autosport és a Sky Sports alapján:

Frederik Vasseur, Alfa Romeo: „Nagyon szigorúnak kell lenni egy ilyen esetben. Egy futamról kizárhatnak azért, mert 0,9 milliméterrel elhajlik az első szárny felső eleme, ahogy velünk történt két éve, 300 gramm eltérésért a minimumsúlyhoz képest kizárnak. Ha ehhez képest valaki milliókat költhet pluszban x számú versenyen, az teljes mértékben igazságtalan. Meg kell érteni, hogy egy 200 ezer eurós fejlesztés több tizedet jelenthet egynél több versenyre.”



Otmar Szafnauer, Alpine: „Egy bizonyos határ felett minden összeg a teljesítményre megy. Komoly ügy, ha valaki többet költ a teljesítményre, mint mások, akik nem mennek a költséghatár fölé. Az FIA-nak megfelelő büntetést kell kiszabnia arra, aki megszegte, ahhoz mérten, mekkora mértékben lépte túl.”

Günther Steiner, Haas: „Végső soron, ha elveszik az előző évi bajnoki eredményt, az kit érdekel? Egyedül a bizonyos pozícióért járó pénzügyi juttatás az, ami számít. Ha diszkvalifikálják, mindenki, aki mögöttük végzett, nevetni fog, mi pedig biztosan ott végeztünk. Ha valaki megszegi, akkor ilyen büntetésre van szükség, hiszen végső soron pénzről beszélünk.”

Laurent Mekies, Ferrari: „Már nem titok, hogy két csapat megszegte a 2021-es költségplafon-szabályozást, egyik jelentős mértékben, a másik kevésbé. Ezt nagyon súlyos ügynek tartjuk, és arra számítunk, hogy az FIA példát statuálva kezeli a helyzetet. Száz százalékban bízunk az FIA-ban, amely más ügyekben nagyon erős állást foglalt az elmúlt hetek, hónapok folyamán. Ennélfogva arra számítunk, hogy egy ilyen súlyos ügyben teljes lesz az átláthatóság és a maximális büntetést osztják ki, így biztosítva, hogy mindannyian azonos szabályok szerint versenyzünk. A hatás az autó teljesítményére ugyanis óriási.”

Toto Wolff, Mercedes: „Ebben az a kritikus, hogy ha valaki átlépi 2021-ben, akkor átlépi 22-ben is, ez pedig előnyt jelent a 23-as szezonban. Ha igaz, hogy a Red Bull az idei évben homologizálta a könnyebb karosszériát, azt a következő évben is használhatják. Ez egy láncreakció, amely három bajnoki szezont érinthet. Az FIA, különösen Mohammed szigorú fellépést tanúsított eddig minden szabály betartatásánál. Úgyhogy ha itt valami nagy dologról van szó, ugyanazt a keménykezű vezetést fogja mutatni, mint eddig.”

Christian Horner, Red Bull: „Egyértelműen nem tudok semmilyen szabályszegésről. A számlákat még márciusban leadtuk, úgyhogy ez egy hosszú folyamat az FIA részéről, amely ebben a percben is zajlik, úgyhogy nagyon helyesen követik ezt a procedúrát. Azt hiszem, a jövő hét közepén adják majd ki a tanúsítványokat. Úgy gondolom, a mi beadványunk egyértelműen a költséglimit alatt volt, így most nyilván az FIA-n múlik, hogy elvégezze a folyamatokat, amiket meg is tesz jelenleg. Mindig lesznek pletykák. Hallottam súlyos szabálysértésről, én ilyenről nyilvánvalóan nem tudok.”

Jost Capito, Williams: „Ha valaki tavaly átlépte a költséglimitet, az minden valószínűség szerint az idei autó fejlesztésére fordította az összeget, azaz a teljes jelenlegi szezonra hatással van sportszakmai szempontból. A pénzbüntetés nem logikus annak tetejébe, hogy valaki pluszban költött. Az én szememben ez a szabályszegés súlyosabb, mint ha valaki a pályán csalt volna az autóval. Kizárás esetén nem gondolom, hogy a tavalyi évre kellene érvényesíteni, hiszen az idei szezonra sokkal nagyobb hatása van. Abban az esetben senki sem tartaná be a szabályt, mert csak a múltra lenne befolyással. Az aktuális évben kell cselekedni, ezért kell az FIA-nak gyorsan lépnie, ha tényleg történt ilyen.”

A visszhangra reagálva péntek este a Nemzetközi Automobil Szövetség kiadott egy közleményt, csitítani próbálva a felvert hullámokat: álláspontjuk az, hogy egyelőre vizsgálják a 2021-as évről leadott könyveléseket, ezért jelenleg a limit átlépéséről szóló minden hír alaptalan spekulációnak minősül.

„Az FIA jelenleg véglegesíti az összes Formula-1-es csapat által beadott 2021-es pénzügyi adatok összegzését. A pénzügyi szabályok állítólagos megszegései, ha történt egyáltalán ilyen, a szabályokban előírt formális eljárást vonják maguk után. Az FIA tisztában van azzal, hogy jelentős és alaptalan spekuláció és feltételezés övezi ezt az ügyet, és megismétli, hogy az összegzés folyamatban van, melyet a kellő eljárás fog követni, a külső hangok figyelembe vétele nélkül” – olvasható a közleményben. Ha Horner nem tévedett, és jövő hét közepén várható a vizsgálat eredménye, rövidesen okosabbak leszünk a hétvége eddigi forró témáját illetően.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: