A Formula-1-es csapatok költségvetési sapkája már működik, hozzá is szoktak az érintettek, bár James Key, a McLaren technikai igazgatója szerint korlátozás ide vagy oda, így is a topcsapatok járnak elöl – a jobb infrastruktúrájuk, szakembergárdájuk és tudásuk még az anyagi kötöttségek között is megmutatkozik. Nincs még döntés viszont arról, hogy a pilóták fizetését is be lehet-e szorítani egy sapka alá.
Több más sportágban működik a rendszer, az amerikai franchise-alapú bajnokságokban, mint például az NBA-ben vagy az NFL-ben rendkívül bonyolult, szövevényes, de egyértelműen alkalmazható szabályok vonatkoznak arra, hogy mely sportolók mennyi pénzt kaphatnak a csapatuktól. A Formula-1-ben is szó van ennek bevezetéséről, de egyelőre még messze vagyunk attól, hogy megállapodjanak egymással az érintettek.
„Rövid távon nem tud megvalósulni, mert vannak már érvényes szerződéseink (a versenyzőkkel), amelyeket csak úgy nem írhatunk felül. Felmerülnek jogi kérdések és hogy hogyan lehet megvalósítani mindezt, szóval egyeztetés van róla” – mondta erről a RacingNews365-nek Mattia Binotto, a Ferrari csapatfőnöke.
„A sapka alapelve szerintem érdemes a megfontolásra, de a bevezetése trükkös. Iszonyatosan sok dolgot kell rendezni a már most is érvényben lévő költségsapka alatt” – tette hozzá a Red Bull részéről Christian Horner, aki annak is hangot adott, hogy szerinte az F1-nek inkább arra kellene koncentrálnia, hogy olcsóbb autókat gyártsanak az istállók, egyelőre ez a fontosabb.
A RacingNews365 megkérdezte a témáról Alexander Wurzot is, a pilóták szövetségének elnökét, aki kijelentette: jelen pillanatban nincs tervben az, hogy hamarosan korlátoznák a versenyzői fizetéseket.
„Volt egy megbeszélés, ahol a pilóták világossá tették, hogy mit gondolnak erről. Miért szavazzunk a saját érdekeink ellen? Megmondtuk, hogy látni szeretnénk, valójában ki profitál mindebből és mik a következményei, ezeket először fel kell mérni. Ezek után tehetjük fel a kérdést, hogy kell-e ilyen szabály, fontolja-e meg az FIA? Egyáltalán lehetséges-e? Vajon nem lehetséges-e egy egyszerű megegyezés a csapatok között?” – mondta Wurz.
A pilóták fizetését már csak azért is nehéz lenne maximalizálni, mert rengeteg becsukhatatlan kiskaput hagynának maguk mögött a csapatok: a versenyzőt alkalmazhatják mondjuk tanácsadóként, köthetnek vele külön szerződést a szimulátoros munkára, adhat neki fizetést a cégcsoport egy másik vállalata és még lehetne folytatni a sort. Ezt teljes mértékben leszabályozni ebben a rendszerben nem biztos, hogy lehetséges, a szponzori szerződések pedig természetesen így is hatalmas különbségeket eredményezhetnek a pilóták között. A következmények között azt is érdemes felvetni, hogy ha túl alacsonyan maximalizálják ezeket a fizetéseket és egyéb módon sem lehet (valamiért) annyi pénzt keresni, mint mondjuk a fizetési sapka nélküli IndyCarban, Formula-E-ben vagy WEC-ben, akkor bizonyos versenyzők érdeklődését el is veszítheti az F1.