DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. március 28. csütörtök
F1

Elbukhat Herta szuperlicenc-kérelme – így alakulhat a pilótakeringő

A legfrissebb fejlemények alapján aligha kapja meg a különengedélyt az FIA-tól az IndyCarban vitézkedő amerikai, ez pedig ismét megkavarhatja a paklit az átigazolási piacon.

Amióta kiderült, hogy Oscar Piastri a McLarennél fog debütálni 2023-ban, a pilótapiac következő kérdése az volt, hogy összejön-e az a forgatókönyv, miszerint az AlphaTauri elengedi Pierre Gaslyt az Alpine-hoz, cserébe pedig leigazolja az IndyCarból Colton Hertát. Ez utóbbinak jelentős akadálya, hogy az amerikai versenyző nem rendelkezik a Formula-1-es szerepléshez előírt mennyiségű szuperlicencponttal, így az FIA különengedélyétől függ, hogy indulhatna-e a száguldó cirkuszban.

Ennek a lehetősége azonban komoly ellenérzéseket váltott ki sokakban. A csapatvezetők közül Toto Wolff és Frederic Vasseur is úgy nyilatkozott, hogy nem kellene eltekinteni a szabályoktól Herta esetében, de Mattia Binotto Ferrari-vezér is jelezte a szombati monzai sajtótájékoztatón, hogy figyelni fogják az ezzel kapcsolatos fejleményeket. Ha pedig mindez nem lenne elég, még az F1 vezérigazgatója, Stefano Domenicali is ellenezte a lépést: szerinte ezzel megkérdőjeleződne a szuperlicencrendszer érvényessége.

keringo-1-herta-indycar



Az FIA oldaláról mindezidáig csupán arra érkezett reakció, hogy nem hagyják befolyásolni magukat: „Az FIA nem enged a nyomásgyakorlásnak egyetlen csapat irányából sem az olyan dolgokkal kapcsolatos döntésekben, mint a szuperlicenc. Az FIA elnöke erős irányítást valósított meg, és mi ezt betartjuk” – nyilatkozta a Nemzetközi Automobil Szövetség egy képviselője a Motorsport.com szaklapnak.

Mindenesetre úgy hírlik, s a Formula.hu forrásai is erre engednek következtetni, hogy az FIA ugyan megvizsgálta a különengedély lehetőségét, de a szervezet és Mohammed ben Sulayem sem fog eltekinteni a jelenleg érvényes szabályokról, így Herta minden bizonnyal nem kapja meg az F1-ben való induláshoz szükséges szuperlicencet.

Ez viszont újabb kérdéseket vet fel a pilótakeringő kapcsán. Azt Franz Tost, az AlphaTauri csapatvezetője határozottan kijelentette, hogy ha nem jön Herta, akkor náluk aligha lesz változás a pilótafelállásban, azaz a Red Bull ez esetben nem fogja elengedni Gaslyt az Alpine-hoz. Így viszont nagy kérdés, hogy kit ültetne Esteban Ocon mellé a francia alakulat.

keringo-2-devries-williams

Nos, a Formula.hu értesülései szerint erre a fő esélyes jelen pillanatban az F1-es debütálását éppen a hétvégén a Williamsnél Alexander Albon helyére beugorva megejtő Nyck de Vries lehet. A korábbi F2-es és Formula-E-bajnok idén már három csapat autóját is vezethette szabadedzésen, a monzai időmérőn is meggyőző teljesítményt nyújtott, így végre tényleg felkeltheti az érdeklődést maga iránt. De Vries után pedig a másik jelölt az Alpine akadémiáját erősítő és idén az F2-ben győzelmeket szerző Jack Doohan lehet.

A Formula.hu információi szerint De Vries amúgy a Williamsnél is jelölt, de a grove-iaknál komoly lehetőségként számolnak a szintén a Formula-2-ben szereplő Logan Sargeanttel is. Állítólag a Williams nem siet a döntéssel, és ugyanez igaz a Haasra is, ahol egyre kevesebb a valószínűsége Mick Schumacher hosszabbításának, miközben Daniel Ricciardo, Antonio Giovinazzi és Nico Hülkenberg neve is benne lehet a kalapban. Igaz, Ricciardo kapcsán az utóbbi napokban a mercededes tartalékosi állását kezdték el emlegetni, s elképzelhető, hogy Schumachernek is csak hasonló szerep jut majd 2023-tól az F1-ben. További részletek az esetleges pilótakeringői pusmorgásokról a Formula Podcast Facebook-csoportunkban olvashatók helyszíni tudósítunk, Mészáros Sándor jóvoltából.

keringo-3-drugovich-dppi

És mi a helyzet mindeközben az újdonsült Formula-2-es bajnokkal, Felipe Drugovichcsal? A brazil pilóta egyetlen F1-es alakulat neveldéjéhez tartozik, korábban pedig úgy nyilatkozott, hogy egy tesztpilótai állás lehet a célja. Szombaton azonban a kiesése ellenére begyűjtött bajnoki cím után jelezte, hogy még nem tett le teljesen arról, hogy a mezőnyben kapjon helyet 2023-ban: 

„Van még néhány elérhető ülés az F1-ben. Természetesen nagyon nehéz versenyzői üléshez jutni. Próbálkozunk, de ha ez nem jön össze, akkor megpróbálunk tartalékosi szerepet bebiztosítani. De pillanatnyilag még versenyzői ülésre hajtok” – fogalmazott Drugovich. Hozzátette: amennyiben a tartalékpilótai állást éri el, szeretne mellette valahol versenyezni is, hogy formában maradjon – ahogy azt például De Vries esetében is láthattuk az előző években.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: