DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. december 22. vasárnap
F1

Így változik a tempó a felújított spái pályán

Lassabb, mégis gyorsabb lesz a belga versenyhelyszín. A 20 év után lecserélt aszfalt sokkal jobb tapadást biztosít, ezért a tavalyinál lomhább 2022-es autók köridővesztése a megszokottnál kisebb lesz. A leghíresebb kanyar, az Eau Rouge pedig padlógázas marad.

Spa-Francorchamps felújítása során nem változott a vonalvezetés, de újraaszfaltozták a pálya öt kanyarját, négy kanyarban pedig változott a bukóterek kialakítása, továbbá lelátókat is elbontottak és építettek. A cél az volt, hogy a pálya biztonságosabb legyen – az új aszfaltnak köszönhetően azonban Spa gyors jellege nem változik, sőt a köridő még alacsonyabb lett, ahogyan a közelmúltban tartott 24 órás futam bizonyította.

„A pályát utoljára közel 20 éve aszfaltozták le. Azóta a versenyautók és motorok teljesítménye óriási mértékben nőtt. Az elérhető technológia szintén drámai mértékben változott az aszfalt összetevőire és a munkagépekre vonatkozóan is” – mondta a Motorsport.com-nak Jarno Zaffelli, a felújítást végző Dromo Circuit alapítója.



„Az Eau Rouge padlógázas kanyar marad és továbbra is lehetőségeket kínál. Az autók érezni fogják a régi és új aszfalt közti különbséget. Ha a GT-autókat nézzük a 24 órás futamon, a pole-pozíció 1,7 másodperccel gyorsabb volt a tavalyinál. Tudjuk, hogy idén az F1-es autók általában lassabbak, mint 2021-ben, ami azt jelenti, hogy itt nem lesz olyan nagy a különbség” – magyarázta a szakember, mire kell számítani a kicserélt aszfaltréteg és új generációs versenygépek kombinációjától. A köridőkülönbség pályától függően 1 és 2 másodperc közötti volt az idei helyszínek többségén.

Zaffelli bepillantást nyújtott a felújítási folyamatba is. A munkát alapos tervezés előzte meg, amely során az Eau Rouge esetében számos verzió közül választottak. A folyamatba korábbi F1-es pilótákat is bevontak.

„Több mint húsz változatunk volt az Eau Rouge-ra. Számos napot töltöttünk profi versenyzőkkel házon belüli szimulátorunkban, hogy visszajelzést kapjunk. A Vi-Grade szimulátorközpontban két napig voltunk hivatásos versenyzőkkel, Thierry Boutsen és Emanuele Pirro felügyelete alatt. 2021 októberében és novemberében finomhangoltuk a munkát a szimulátorban F1-es és GT-autókra Marco Bonanomival. Ezen munka sokat segített, hogy kiválasszuk a végleges kialakítást, melyet aztán beadtunk az FIA pályákkal foglalkozó bizottságának” – beszélt az előzményekről, melyeket a 2022-es év kezdetén követett a tényleges munka.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: