DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. december 23. hétfő
F1

Elbukhatnak a sprintek a költségvitán

Zak Brown, a McLaren vezérigazgatója szerint odáig vezethet egyes csapatok követelése a költséglimit emeléséről, hogy akár törölhetik is az idei sprintkvalifikációs terveket a Formula-1-ben.

2021-ben kísérleti jelleggel három nagydíjon debütált a sprintkvalifikáció, amelyet a Formula-1 nagy sikerként könyvelt el, így a tervek szerint 2022-ben már hat helyszínen rendeznének ilyen eseményt szombaton. Könnyen lehet azonban, hogy ez akadályba fog ütközni, a csapatok ugyanis a hírek szerint nem tudnak megegyezni egy igen fontos részletkérdésben – természetesen az anyagiakban.

A problémát az okozza, hogy bizonyos csapatok szeretnék, ha jelentősebben megnövelnék az életbe lépett költséglimitet arra az esetre, hogy biztosan fedezni tudják a károkat, ha esetleg az extra versenyeken törnék össze az autót. Tavaly kaptak is az istállók engedményt, viszont a sprintek megvalósíthatósága miatt már nemrég egyszer aggodalmát kifejező McLaren-vezérigazgató, Zak Brown szerint most egy csapat konkrétan ötmillió dolláros emelést szeretne kiharcolni, amit Brown nevetségesnek tart.

f1-sprint-start-2021-dppi



„Mindannyian ugyanazzal a kihívással nézünk szembe” – idézi szavait a Motorsport.com. „Ha több balesetünk lesz, akkor az mindannyiunk számára ugyanazt a problémát jelenti. És számomra ez a sport része. Meg kell birkózni a kihívásokkal: ez nem arról szól, hogy előkapom a csekkfüzetemet. Egy konkrét csapat ötmillió dolláros költségemelést akart, ami egyszerűen nevetséges, nincsenek racionális tények mögötte. Amikor rákérdezünk ezekre a tényekre, annyit mondanak, hogy ’fel kell készülnünk erre az eshetőségre’. Mi meg ott ülünk, hogy ez nonszensz.”

Brown elismerte, hogy a vita odáig vezethet, hogy egy az egyben dobni kell a 2022-es sprintfutamokra vonatkozó terveket. Idei szabálymódosítás ugyanis már csak úgy lehetséges, hogy az F1 Bizottságban 30-ból 28-an megszavazzák a javaslatot: az F1 és az FIA tíz-tíz vokssal bír, ezek aligha problémásak, viszont a tíz csapatból nyolcnak is az indítvány mellett kell szavaznia, ami viszont már akadályba ütközhet.

„Nem akarok olyan szituációba kerülni, hogy a 2022-es évről kell szavaznunk, amihez nyolc csapat szavazata kell, mert már elértük a vonatkozó határidőt” – fogalmazott Brown. „Úgy gondolom, mindenféle költséglimit-emelés nélkül kell nekimennünk 2022-nek, ha igazán kemény akarok lenni, s aztán 2023-ra megoldást keresni. Esetleg lehet, hogy találunk egy kompromisszumot, hogy valamilyen mértékben megemeljük a limitet, vagy pedig egy az egyben dobjuk 2022-t. Aztán utána néhány csapatnak majd el kellene magyaráznia a rajongóknak, hogy miért is nem láthatnak sprinteket.”

 
Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: