DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. december 23. hétfő
F1

Miért csak egy motorkomponenst cserélt a Mercedes?

Max Verstappen után a fő rivális, Lewis Hamilton is rajtbüntetéssel kezd meg egy versenyt – míg a hollandnak Szocsiban az utolsó helyről kell felzárkóznia, a brit csak tízhelyes büntetést kap Isztambulban.

A Formula-1-es erőforrásokat hét komponensre bontják: ezek a belsőégésű motor, a turbófeltöltő, az MGU-H, az MGU-K (melyekből a szezon során három használható fel büntetlenül), az energiatároló, a vezérlőelektronika (kettő használható), valamint a kipufogórendszer (nyolc használható).

A szabályok értelmében amennyiben valamelyik komponensből a megengedetten felüli elem kerül beszerelésre az első alkalommal, tízhelyes rajtbüntetés jár, amennyiben ugyanilyen típusból egy további elem, az öthelyes rajtbüntetést von maga után. Ha az összeadott büntetés meghaladja a 15-öt, az automatikusan rajtrács végére való hátrasorolást jelent. Ezért jobban megéri egyszerre kicserélni akár az összes komponenst, mint csak néhányat.



Lewis Hamilton autójába a Török Nagydíjon csak a belsőégésű motorból kerül új példány, ezért jár a britnek 10 rajthelyes büntetés, amely értelmében legfeljebb a 11. helyről indulhat. Miért nem cseréli a Mercedes a többi komponenst is, ha ezzel maximum kilenc további rajtpozíciót veszíthetne Hamilton, és minden elemből egy friss állna rendelkezésére a szezon végéig? A Mercedes pályaszéli mérnökigazgatója, Andrew Shovlin válaszolt.

„Lényegében a szezon végéig az összes versenyt szimuláljuk, és egyensúlyt keresünk a megbízhatósági problémák kockázata tekintetében. Nyilvánvaló, hogy nem szeretnénk meghibásodást a futam közben, amiért aztán megint csak büntetés járna” – válaszolt Shovlin.

„A másik tényező a teljesítmény, hiszen az erőforrás élettartama alatt elveszít némi lóerőt. Azért vállaltunk 10 helyes büntetést, mert a megbízhatóságban és teljesítményben maga a belsőégésű motor játszik a legnagyobb szerepet. Jobb 10 helyes büntetést vállalni, mint az utolsó helyről indulni.”

A szakember elárulta, a Mercedes abban bízik, hogy a pénteki első szabadedzésen leggyorsabb Hamilton a 11. rajtkockából (vagy néhány hellyel hátrébbról) is képes lehet győzni.

„Kétélű fegyver. Az új motorral könnyebb felzárkózni, de vajon olyan versenyt választottunk, amelyet Lewis a pole-ból megnyerhetett volna? A lehető leghatékonyabban kell majd felzárkóznunk, és remélhetőleg a győzelemre is nyílik esélyünk” – mondta Shovlin. Ezzel a Mercedes talán túl optimistának tűnik, de Oroszországban tanúi lehettünk annak, hogy Max Verstappen az utolsó rajtkockából lett második.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: