DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. december 22. vasárnap
F1

Kell ennyi információ a közvetítésekben?

Évről évre egyre több grafikát láthatunk a tévében az F1-es adások során, de nem tűnik egyértelműnek, hogy van értelme mindegyiknek. Rob Smedley azonban elmagyarázta, miért is hasznosak ezek.

A közvetítések során a kommentároktól is rengeteg dolgot megtudhatunk, de a pontosság érdekében a feliratok is segítenek minket. Ma már ez persze teljesen rendben van, sőt inkább az a furcsa, hogy ha nem látjuk ezeket, pedig voltak idők, amikor semmilyen plusz információt nem kaptunk a rendezőktől.

A statisztikák száma viszont folyamatosan csak növekszik, többek között a Formula-1 egy kiemelt partnere, az Amazon Web Services révén. Utóbbi cégnek hála elég sok elemzést láthatunk a versenyhétvégék során, ugyanakkor ez eléggé megosztotta eddig a közönséget.

Volt, akit lenyűgöztek ezek, de voltak, akik erősen megkérdőjelezték ennek értelmét, vagy éppen ezek hatékonyságát. Ez különösképpen arra igaz, ahol a gumik élettartamát próbálják megmutatni százalékos arányban. Ehhez az érthetőség kedvéért ugyan színkódokat is használnak, de még így is csak egy erős becslésről lehet beszélni.

Vannak viszont olyan szakemberek, akik továbbra is kitartanak amellett, hogy ez adhat némi pluszt a tévénézők számára. Rob Smedley dolgozott korábban a Ferrarinál és a Williams istállójánál is, jelenleg pedig az F1 adatrendszerekért felelős igazgatójaként tevékenykedik.

„Ez egy elég érdekes szituáció volt. A kezdetekkor sokan gondolták azt, hogy ugyan már, ez lehetetlen! Később viszont sok olyan kollégától kaptam meglepő üzenetet, akik jelenleg is valamelyik csapatnál dolgoznak. Ők is úgy vélték, hogy ez a gumikra vonatkozó grafika elég pontos volt” – idézte Smedley szavait a Motorsport. „Úgy gondoltam ez elég szórakoztató és több csapattól is kaptunk pozitív visszajelzést, mikor visszanézték az adatokat, azt mondták, hogy ez nem is olyan rossz.”

Az F1-es autókon 300 szenzor helyezkedik el, melyek 1,1 millió adatpontot szolgáltatnak másodpercenként, a körök adataihoz pedig az F1 is hozzá tud férni, ami óriási segítséget jelentet abban, hogy pontos adatokat tudjanak közölni. 

„Nagyon gazdag adathalmazzal rendelkezünk, amikből a pálya hosszától függően rengeteg információt ki lehet nyerni. Ha túl tudsz lépni a nagy adatmennyiségen, akkor tudnod kell azt is, hogyan használd fel őket. Nem leszel jobb attól, hogy több adatod van. Itt jön viszont képbe AWS általi segítség, mivel nekik évtizedes tapasztalatuk van az adatelemzésben. Tudjuk, hogy mi a célunk, azt is, hogyan használjuk fel az adatokat, de szükség van a nagy elemzésekre és a gépi tanulás elemeire, hogy a következő szintre léphessünk.”

A grafikák fejlesztése tehát legalább olyan fontos, mint a versenyautóké. Ahogy a világ fejlődik, úgy kell fejlődnie a közvetítések minőségének is.  Nem szabad azonban elfelejteni, hogy az adatok akármennyire lesznek pontosak a feliratokon, rengeteg embert elriaszthat, mert egyszerűen nem értik azokat.



 

Smedley szerint az egyik legfontosabb, hogy megtalálják az arany középutat ezzel kapcsolatban. Az élményeket akarják fokozni, ráadásul azt sem akarják, hogy teljesen előre jósolják meg ezekkel az eredményeket.

„Olyan szinten kell tartanunk ezt, hogy ne legyen túl sok az információ és ne egy csapat mérnök beszélgessen egy csapat tudóssal, mert akkor csak egy aprócska csoport fogja élvezni igazán a sportágunkat. Nem szabad, hogy kivesszen az élvezet a sportból, mert akkor már nézni is felesleges lenne. Ha ezekkel a briliáns modellekkel előre megmutatnánk az eredményeket, akkor azzal előre mondanánk el a történetet, mielőtt az megtörténhetett volna” – folytatta Smedley.

Mindezekből egyébként egyértelműen látszik, hogy az AWS és az F1 leginkább a figyelmet akarja felkelteni ezekkel a grafikákkal és érthetőbbé akarja tenni a látottakat, főleg, hogy sokszor elég bonyolult, ami pályán történik.

„Az F1 nagyon összetett, ez nem olyan, mint a fociban, hogy csak az történik, amit éppen látsz. Itt néha a legvégéig kell várnod, mire kibontakozik egy stratégia. A grafikákat arra akarjuk felhasználni, hogy közvetíteni tudjuk az embereknek azokat az izgalmakat, melyek előttünk állnak. Ha nincsenek ilyen eszközeid, akkor nagyon nehéz ezeket elmagyarázni.”

A brit mérnök a sokat vitatott gumiteljesítmény adatokra is kitért zárásképpen.

„Azt nem fogjuk tudni megmondani, hogy mi lesz a végeredmény, mert nem rendelkezünk az ehhez szükséges tudással. Azt azonban elmondhatjuk, hogy mekkora a gumik élettartama és hogy valószínűleg jönni fog emiatt egy kiállás, ami akciókat okozhat. Felelősségteljesen kell eljárnunk és erre a célra kell felhasználni az adatainkat. Véleményem szerint, ha már mindent megmagyarázunk, az némiképpen elrontja a show-t” – tette hozzá. 

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: