DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. december 22. vasárnap
F1

Honda-főnök a Ferrariról: A csapat, amelyik csalt?

Borzalmas kezdés után egyre jobban alakult a Honda visszatérése a Formula-1-ben, már zsebben több futamgyőzelem is. Azt azért nem feledi a japán szakember, mit tett a Ferrari két évvel ezelőtt.

2015-ben egy rendkívül gyenge és megbízhatatlan erőforrással tért vissza a Formula-1-be a japán gyártó és az átmeneti, következő évi fellendülést követően 2017-ben ismét hatalmasat bukott a Honda. A gyártó súlyos tervezési hibákkal küldte pályára a motort, amiről néhány kör után kiderült, hogy alig 6-8 megtett kör után magától elromlik.

Veterán szakemberük, Yasuaki Asaki tekint vissza az elmúlt évekre, olyan valaki, aki már a Williams és a McLaren partnereként is dolgozott a motorszállító oldalán és ért el kiemelkedő sikereket. Végig bízott abban, hogy megoldják a gondokat, ami végül elég rögös úton, de valóban így is történt.

„Valójában én már készültem a munkától való visszavonulásra, amikor szerződtettek a McLaren-Hondához. Amikor óriási gödörbe kerültünk 2017-ben, akkor végképp nem akartam így távozni, hogy csak csupa kudarc ért bennünket. Féltem, hogy ha így folytatjuk, senki nem akar partnernek minket és úgy kell távoznunk majd a Formula-1-ből, hogy nem nyerünk versenyt” – mondta el véleményét Asaki a Motorsport-Total szaklapnak.

„Honda-mérnökként már nagyon hosszú pályafutásra tekinthettem vissza és végiggondoltam, hogy korábban hogy csináltuk, hogy sikeresek lehettünk? Amikor annak idején csatlakoztam a csapathoz, olyan gyártókat győztünk le, mint a Porsche, a BMW, a Ferrari és a Renault. Éppen ez a gondolat segített nekem és adott önbizalmat, hogy bármilyen nehézségen képesek leszünk úrrá lenni, csak legyen elég időnk.”

Hosszú és rögös út vezetett a Honda számára a teljes bukástól a győzelemig


„2018-ban a Toro Rosso oldalán folytathattuk a munkát, majd egy évvel később már a Red Bull is a partnerünk lett. Megtaláltuk a helyet utat a motorfejlesztésben és ismét jók lettünk, képesek voltunk újra futamot nyerni végre (először a Red Bull-lal, Max Verstappen vezetésével).”

Rendkívüli öröm volt azonban Pierre Gasly sikere Monzában, nem véletlenül. „Mámorosan nagyszerű pillanat volt látni, ahogy az AlphaTaurit is győzelemhez segíthettük, mert ők voltak (még Toro Rosso néven) az a csapat, akik akkor kopogtattak az ajtónkon, hogy szeretnének a partnereink lenni, amikor éppen a McLarennel a legsötétebb napjainkat éltük át (egy ideig félő volt az is, hogy a Honda partneristálló nélkül marad).”

A japán szakember azt sem rejtette véka alá, hogy továbbra is teljesen bizalmatlan a Ferrarival szemben, ezért tett is egy cinikus megjegyzést a vörös istállóra. „Nem fogom megmondani, kire gondolok, de tényleg volt egy csapat, amelyik csalni próbált az üzemanyagáramlással a motorjában?” – tette fel a költői kérdést Asaki. Mindenesetre Mattia Binotto éppen a napokban reagált újra, miszerint a Ferrari soha nem csalt a motorjával, bármit is állítanak róluk.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: