Múlt héten kisebb sokként hatott a Formula-1 számára, amikor a sorozathoz legutóbb csatlakozott Honda bejelentette: jövő év végén szakít a szériával. A japánok döntése több szempontból is rossz hír a száguldó cirkusz számára: gyrészt 2022-re mindössze három motorgyártó marad a szériában, másrészt a közelmúltban meghozott döntésekből fakadóan még évekig változatlanok maradnak a sokat kritizált jelenlegi erőforrások, így az új gyártók érkezése teljes mértékben kizárható.
Az F1 egyik legkitartóbb motorszállítójának csapatvezetője, Cyril Abiteboul szerint eljött az idő, hogy a sorozat döntéshozói és csapatai átgondolják, merre tovább. „Ki kell mondanunk: ez nem egy pozitív történet az F1 számára” – idézte a Renault vezérét a Motorsport.” Autógyártókkal, függetlenekkel és motorszállítókkal teli F1-et akarunk, és három motorgyártóra fogyatkozni nem egy jó dolog. Az erőforrások helyzete gazdaságilag és technológiailag sem fenntartható. Nem vagyok benne biztos, hogy megengedhetjük magunknak a jelenlegi helyzetet. Vagy a jelenlegi konstrukciókat módosítjuk, vagy egy új bevezetését hozzuk előrébb, hogy jobb helyzetbe kerüljünk. Arra számítok, hogy a történtek miatt erősen átgondolják a következő generációs hajtásláncok bevezetését.”
Abiteboul kihangsúlyozta a jelenlegi motorformula legnagyobb problémáját: annyira bonyolult és költséges, hogy egyetlen új gyártó sem akar csatlakozni miatta. „A belépő ára pénzügyileg és technológiailag is túl magas. Még ha valaki borzasztóan sok pénzt is öl bele, akkor is időbe telik utolérni a többieket. Valamit tennünk kell.”
Abiteboul szerint a Honda távozásának magyarázata önmagában egy késdöfésként ér fel a széria számára. A márka azért hagyta el az F1-et, hogy a fenntarthatóságra és a szénsemlegességre helyezhesse a hangsúlyt. Pontosan arra, amire az F1 is törekszik. „Ez egy újabb bizonyíték arra, hogy rossz üzeneteket közvetítettünk a motorszabályokról, ami elképesztő, mivel nem léteznek ezeknél fejlettebb hajtásláncok a világon. A könnyű járművek között semmi más nem ér ezen erőforrások hatékonyságának a közelébe. Hihetetlen, hogy képtelenek voltunk megértetni a világgal, miről szól ez az egész. Ez jól demonstrálja, mennyire nehéz változtatni valamin, ami már az elején rossz irányt vett. Közösen alaposan el kell gondolkodnunk azon, hol hibáztunk, és hogyan hozhatjuk helyre a helyzetet. Meg tudjuk oldani a jelenlegi motorszabályokkal, vagy változtatnunk kell rajtuk? Nekem nincs válaszom erre a kérdésre.”
A csapatfőnök úgy látja, a kialakult helyzetért nem csak az F1 a felelős, mert a motorgyártók is tehetnének a technológia népszerűsítéséért. „Kissé szomorú, hogy nem végeztünk elég jó munkát. Milliárdokat fektettünk ebbe a platformba, és kihagytuk a lehetőséget. A pilóták időnként beszélnek róla, de általában negatívan. Sajnálatos, hogy ritkán esik szó arról, mennyire lenyűgözőek ezek a motorok” – tette hozzá.
Kétségtelen, hogy az F1 bizonyos szempontból most éli fennállása legnehezebb időszakát, miközben a költségplafon bevezetése óriási lehetőségeket teremthet meg.