Mint ismeretes, az F1-es világbajnoki sorozatban most először vezetnek be pénzügyi szabályozást, amelytől azt remélik, hogy kiegyenlítettebbé teszi az erőviszonyokat és hozzásegítheti a csapatokat a pénzügyi stabilitáshoz. A szabályozás értelmében 2021-ben 145 millió dollár, 2022-ben 140, 2023-tól pedig 135 millió dollár lesz az autók versenyképességére fordítható összeg felső határa. A határok feszegetése az F1-nek mindig is szerves része volt, így furcsa lenne, ha a csapatok némi előny reményében nem próbálnának meg a jövőben dörzsölt számviteli húzásokat bevetni, így máris téma: akkor mostantól a könyvelők versengése is lesz az autósport királykategóriája?
„Igen, igazad van, ez biztosan hozzáad majd egy érdekes elemet” – felelte kérdésünkre a Racing Point csapatfőnöke, Otmar Szafnauer, a #FormulaHUPodcast 16. adásának exkluzív vendége. – „Ha nem is feltétlenül a könyvelőké, de valamennyire igen… Mindent ki kell majd használni, ehhez pedig a könyvelők is hozzáteszik majd a magukét, de ezzel együtt a bajnokság a hatékonyság világbajnoksága lesz. Minden eddiginél fontosabb lesz, hogy ki tudja kihozni a legtöbbet ebből a bizonyos pénzösszegből. Ez a rendelkezés előnyben részesítheti a hatékony szervezeteket azokkal szemben, akik eddig korlátlan büdzsével rendelkeztek.”
Szafnauer formációja 2018 augusztusáig Force India néven futott, azóta Lawrence Stroll fennhatósága alatt Racing Point néven szerepelnek, jövőre pedig az Aston Martin gyári csapatává válnak. Az egykori Jordan-istálló utódalakulata híres a hatékonyságáról, arról, hogy a nagyobb csapatokhoz képest kevés pénzből is képesek kimagaslóan versenyképes autókat alkotni. Naná, hogy feltettük a kérdést a szakvezetőnek: mennyire lesz kedvező számukra a költségvetési sapka bevezetése?
„Nem tudom, hogy mekkora előny lesz, majd meglátjuk, de az biztos, hogy hátrányunk nem származik belőle. A múltban nem volt költségvetési sapka, de alkalomadtán akkor is képesek voltunk kétszer nagyobb költségvetésű csapatok ellen harcolni. Ha nem csupán a pénzt nézzük, hanem a diszkrecionális kiadásokat is, azokat a pénzeket, amelyeket az autó gyorsabbá tételére tudtak fordítani, az akár tízszer vagy hússzor nagyobb összeg is lehetett, mint amit mi elkölthettünk. A diszkrecionális kiadásokat mindenképpen vissza kell faragniuk, míg mi maradunk a megszokott szinten, szóval remélhetőleg így talán kiegyenlítettebb szinten versenyezhetünk a nagyobb csapatok ellen” – fogalmazott a Racing Point szakvezetője.
Az 55 esztendős Szafnauer amerikai állampolgár, azonban Romániában, egészen pontosan a magyar határ közelében található kis faluban, Szemlakon született és nőtt fel. A kötődését a mai napig ápoló csapatfőnök a #FormulaHUPodcastnek adott exkluzív interjúban természetesen felelevenítette gyermekkori élményeit, a magyarlakta területen található falucska akkori hangulatát, valamint azt is, hogy édesanyja révén egy életre beleszeretett a magyar gasztronómiába. A szakember beszélt a karanténidőszakról, a februári felkészülési időszakban már a topcsapatok közelében járó Racing Point idei kilátásairól, valamint az Aston Martinná alakulásról is. Az átalakulást Szafnauer irányítja, aki beavatott bennünket abba, hogy mennyire komplex és nehéz ez a feladat egy F1-es istálló életében.
Hallgassatok belénk, mert garantáljuk: sokat veszít az, aki lemarad erről a vegytiszta, valóban tűzközelből származó F1-es összeállításról! Kérdéseiteket, javaslataitokat, kritikáitokat, szidalmaitokat és átkaitokat a közösségi médiában, használjátok a #FormulaHUPodcast hashtaget!
A Formula.hu podcastje az alábbi felületeken érhető el – iratkozz fel, kövess minket!