DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. december 22. vasárnap
F1

A teve, a bika és a cigarettás dobozok

Az alábbi cégek vagy termékek túlnyomó többségének eredetileg semmi kapcsolódása a versenyzéshez, de még az autózáshoz sem, évtizedek szponzori szerepvállalása és óriási reklámköltségek árán mégis sikerült bevonulniuk a Formula–1 történetébe. Egyesek világbajnok autók színvilágát kölcsönözték, mások saját néven indítottak csapatot: a szerkesztőségben összeállítottuk a legemlékezetesebb F1-es szponzorok listáját.

10. Canon

Piquet, Mansell és Prost is világbajnok lett benne: a maga idejében a győzelemmel jelentett egyet a sárga-kék-fehér Williams, az oldaldobozon hatalmas Canon felirattal. A fényképészetre szakosodott japán cég 1985-ben csatlakozott az akkor Honda-motort használó csapathoz, melynek színvilágát kilenc szezonon át meghatározta.

f1-ikonikszponzorok-04



9. West

Ha húsz évvel ezelőtt Ezüst Nyilat emlegettünk, a McLaren-Mercedesre gondolt minden autósportértő: pedig az ikonikus színeket legalább annyira ihlette egy dohánytermék, mint a dicső múlt. A West korábban a Zakspeed autóin is feltűnt, a reklámtilalom közeledtével azonban 2006-ra kiszállt a száguldó cirkuszból.

8. 7-Up

Egy citromos üdítőital úgy írta be magát az F1 nagykönyvébe, hogy a lista többi szereplőihez képest epizódszerepet játszott a sportban 1991 újonc csapata, a Jordan főtámogatójaként. Legendáját segítette, hogy a kecses Jordan 191-et sokan minden idők legszebb F1-esének tartják, és az autóval debütált Michael Schumacher.

7. Benetton

A reklám magasiskolája a Formula–1-ben: ne csak támogass, hanem vásárolj meg és nevezz át egy csapatot. Bónusz, ha világbajnoki címet is sikerül nyerni. Autósportos perspektívából a Benetton név ma elsősorban az 1986 és 2001 közt fennálló, 1995-ben konstruktőri világbajnok csapatot, a Renault elődjét jelenti, másodsorban egy olasz divatcéget.

6. Shell

A világ második legnagyobb olajvállalatának Formula–1-es története egyidős a sportággal: már 1950-ben jelen volt, mégpedig a Ferrari oldalán, amelynek mai napig partnere. A holland-angol gigász kagylója Schumacher évei óta jelentős teret kap a vörös autókon, jelezve, hogy jóval többről van szó egyszerű üzemanyagszerződésről.

f1-ikonikszponzorok-03

5. Camel

Ayrton Senna is versenyzett a sivatagszínű köntösbe öltözött Lotusszal, a Camel tevéje pedig két másik topcsapat, a Williams és Benetton autóján szintén ott díszelgett a 80-as és 90-es évek fordulóján, nem beszélve más kisebb alakulatokról. A dohánymárka túl sokáig nem szerepelt a rajtrácson, emlékezetünkbe azonban máig beleégett.

4. Petronas

Negyed évszázada vállal prominens szerepet a maláj olajcég a Formula–1-ben: először a Saubert patronálta, amelynek Ferrari-motorját Petronas V10-re keresztelték, majd a Mercedest, ahol a 2010-es beszállás óta főtámogató. Az ezüst-türkiz kombináció vélhetően olyan misztikussá válik egyszer, mint a fekete-arany és fehér-piros.

3. Red Bull

A vörös bika 1995-ben jelent meg először a Sauberen, aztán Dietrich Mateschitz a Benetton-recepthez nyúlt, és 2005-ben csapatot vásárolt, majd egy évre rá mindjárt egy másodikat. A Red Bull rég túlnőtte a szponzor fogalmát, négyszeres bajnokcsapatként a sport nagyjai között a helye.

2. John Player Special

Két évtizedet ölel fel a Lotus fekete-arany korszaka, a volán mögött Fittipaldival, Andrettivel, Petersonnal és Sennával. Az eredeti szponzor – a korszakot nem meghazudtolva dohánytermék – a múlt ködébe veszett, a színkombináció azonban olyan kultikus lett, hogy többször is újjáélesztették: az évtized elején az eredeti csapattal való párhuzamra szándékosan rájátszó Lotus, legutóbb pedig a Haas.

f1-ikonikszponzorok-02

1. Marlboro

Szinte teljes az egyetértés az AFM-nél abban, hogy ha a szponzorok legeslegjéről beszélünk, akkor a Formula–1-be pénzt hordószámra öntő Marlboróra gondolunk. Száguldó cigarettásdoboznak öltöztették a BRM, a Williams és az Alfa Romeo autóit is, a fehér-piros kombinációról azonban mindenekelőtt a McLaren jut eszünkbe, amelynek több mint húsz évig volt főtámogatója a vállalat, amely aztán a Ferrarihoz pártolt.

A cikk eredetileg az Autósport és Formula Magazin 2020. áprilisi számában jelent meg, amely online megtekinthető itt:

https://issuu.com/formula-magazin/docs/formula_2020-04_rgb

Az Autósport és Formula Magazin 2020. áprilisi száma letölthető itt:

AFM 2020-04

f1-ikonikszponzorok-01

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: