DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. december 23. hétfő
F1

Rengeteget lassulnak a 2021-es autók

Az FIA szakembere három másodpercre saccolja a köridőromlást, de a szabályalkotók szerint nem ez, hanem a jó verseny a lényeg. Szó esett a csütörtöki sajtótájékoztatón a költséglimitről is: Brawn hangsúlyozta, a csalókat kizárhatják a világbajnokságból.

Október 31-én, a határidő napján végre nyilvánosságra hozták a régóta várt 2021-es szabályokat. Az aerodinamikai változások a tempó és leszorítóerő maximalizálása helyett arra helyezik a hangsúlyt, hogy az autók könnyebben követhessék egymást, továbbá a minimumtömeg is növekszik 25 kilogrammal. Ez jelentősen lassabb köridőt jelent: az austini sajtótájékoztatón elhangzottak szerint legalább 3 másodperccel.

„Arra számítunk, hogy az autók körülbelül 3-3,5 másodperccel lassulnak körönként” – mondta Nikolas Tombazis, az FIA együléses autókért felelős tisztviselője. „De nem gondoljuk, hogy ez a látvány szempontjából kulcsfontosságú paraméter lenne. Úgy érezzük, hogy a versenyzésre való képesség a fő cél. A teljesítmény pontos szintjére egyelőre nem fókuszálunk, még nem tudjuk pontosan megjósolni, milyen szintű lesz végül a leszorítóerő a jelenlegi autókhoz képest.”

 



2017-ben még éppen azon volt a hangsúly, hogy a leszorítóerő növekedjen, a köridők pedig számos másodperccel gyorsuljanak. Az eredmény minden idők leggyorsabb Formula-1-e lett, azonban az addigiaknál is nehezebben kivitelezhető előzésekkel. Ezt voltak hivatottak korrigálni a 2019-es új első szárnyak – sikertelenül –, 2021-re viszont a teljes koncepciót az előzések elősegítése céljának rendelték alá. Ennek ára, hogy a köridők a 2016-os szintre esnek vissza.

„2017-ben nagy emelkedés történt a leszorítóerőben. Nem is értettem annak idején az okait” – mondta az F1 sportszakmai vezetője, Ross Brawn, akinek azokba a szabályokba még nem volt beleszólása. „Az óriási növekedést a leszorítóerőben az vezérelte, hogy legyenek gyorsabb autók, jobb lesz az F1. Igazából sikerült rontani rajta, mivel az autók nem tudtak egymással versenyezni, hiába voltak nagyon gyorsak. A realitás most az, hogy az új autók teljesítménye a 2016-os környékén lesz. Nem emlékszem, hogy akkoriban bárki is panaszkodott volna, hogy lassúak lennének.”

Brawn a szabálycsomag másik fő pontjáról, a Formula-1 történetének első költséghatáráról is beszélt. Az összeget 175 millió dollárban húzták meg: a kiindulási pont viszont 21 verseny, amennyivel több futamból áll a versenynaptár, annyiszor egymillióval növekszik a limit, amelybe a teljesítményhez nem kötődő kiadások, például a versenyzői fizetések nem számítanak bele. A szabályt megszegő csapatokat a bírságtól, egyéni és konstruktőri pontlevonástól egészen az eltiltásig és kizárásig számos retorzió sújthatja, Brawn szerint pedig éppen ebben rejlik a korlátozás ereje a korábbi próbálkozásokhoz képest.

„A múltban az erőforrásokat korlátoztuk, ami úriemberek egyezsége volt a csapatok között, csakhogy az igazság, hogy attól tartok, már nincs sok úriember a paddockban, ezért bukott meg. Ennek azonban ereje van: ha valaki csalárdul megszegi a pénzügyi szabályokat, el fogja veszíteni a bajnokságát. Komoly következménye lesz, ha a csapatok átlépik a szabályt” – figyelmeztette előre az istállókat a szakvezető.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: