DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. október 3. csütörtök
F1

Végre: Megjöttek a 2021-es szabályok

Lejárt a határidő, egy sajtótájékoztatón pedig nyilvánosságra hozták az új F1-es szabálycsomagot. Összegezzük az új előírásrendszer legfontosabb pontjait.

Az Austinban tartott sajtótájékoztatón – melyen a Formula.hu tudósítója is részt vett –, csütörtökön nyilvánosságra hozták, hogy véglegesítették az új szabályokat, melyekbe beleegyezett a tíz istálló, és az FIA Motorsport Világtanács jóváhagyását is megkapták. Lelepleztek egy 2021-es koncepcióautót is, és renderelt képeket tettek közzé a két év múlva versenyző F1-esek külalakjáról.

Az új szabályok három fontos csoportra bonthatók, a technikai, sportszakmai és pénzügyi jellegű változásokra:

Technikai szabályok

Az aerodinamikai változások – a motor érintetlen marad – célja az autók mögötti turbulens légáramlatok csökkentése, ezáltal a követés és előzés elősegítése. A 2021-es versenygépek a következő pontokon változnak számottevően: első és hátsó szárny, légbeömlők, oldaldobozok (bargeboard megszüntetése), fékcsatornák, kerekek (18 colos kerekek) és padló (szívóhatás generálása).

Változik a minimumtömeg, 768 kilogrammra. A 25 kg emelés hátterében hátterében a nagyobb kerekek, standard alkatrészek bevezetése, biztonsági és költségcsökkentő megszorítások állnak.

Az üzemanyagrendszer több alkatrészét egységesítik, míg a sebességváltó fejlesztését befagyasztják: ötévente engedélyezett egy teljes újratervezés.

Sportszabályok

A szezon nagydíjainak számát 25-ben maximalizálták a 2020-ra érvényes 22 helyett. A versenyhétvégék formátuma négynaposról háromnaposra változik.

Az erőforrás fejlesztésére vonatkozó korlátozások lépnek életbe, a szélcsatornában tölthető idő és CFD-szimuláció korlátozásaival együtt. (Ezek a sportszabályok jövő március végéig nem véglegesek.)

A Renault saját színeibe öltöztette 2021-es koncepcióját


Pénzügyi szabályok

A sport történetében először költséglimit: 175 millió dolláros plafon, amelynek értéke 1 millió dollárral nőhet/csökkenhet fordulónként 21 versenyhez képest. Kivételt jelentenek ez alól a versenyzői fizetések, marketingköltségek, év végi bónuszok, nem F1-es aktivitások és egyéb költségek. Ennek megszegése figyelmeztetéstől kizárásig különböző fokú büntetéssel jár.

A csapatok 2020-ban és 2021-ben önként beadhatják előző évi pénzügyi mérlegeiket, bármilyen büntetés következménye nélkül. 2022 márciusában már kötelesek lesznek benyújtani 2021-es pénzügyi mérlegüket, a költséglimit megsértése esetén pedig szankciók lépnek életbe.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: