DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. április 26. péntek
F1

Di Grassi: Használjunk szenzort az aszfalt és a kavicságy helyett

A monzai versenyhétvége ijesztő Formula-3-as baleste után ismét felerősödtek azon hangok, amelyek szerint vissza kellene állítani a kavicságyakat a leaszfaltozott bukóterek helyére. Lucas di Grassinak azonban van egy egészen újszerű ötlete.

Szombaton az F3 első monzai futamán Alexander Peroni repült fel szürreális magasságba autójával, miután megdobta őt a Parabolica aszfaltozott bukóterébe helyezett magasított kerékvető, ami azért került oda, hogy elrettentse a versenyzőket a kanyarív kiszélesítésétől. Bár a hétvége további részére eltávolították a veszélyes akadályt, az F1-es versenyigazgató, Michael Masi nem látja indokoltnak a filozófiaváltást a bukóterek kialakításában a baleset nyomán, és állítása szerint hasonló megoldásokkal a továbbiakban is találkozni fogunk a nagydíjhétvégéken.

00119019_918



Az aszfalt azért kezdte el egyre több pályán felváltani a bukóterek korábbi füvét és kavicságyát, mert az FIA kutatásai alapján ez nyújtja a legnagyobb védelmet a kicsúszó és esetleg irányíthatatlanul a fal felé száguldó autókban ülő versenyzők számára.

Már eddig is az autóversenyzői világ számos tagja felszólalt a kavicságyak visszahozatala mellett, ami az aszfaltozott kifutóterek legfőbb problémájára, a pályalevágások kérdéskörére is megoldást jelentene, a Monzában történtek nyomán pedig ismét felerősödtek ezek a hangok. Megszólalt egy olyan versenyző is, aki noha szintén ellenzi a féktelen aszfaltozást, de egy alternatív, újszerű javaslata van a probléma megoldására – Lucas di Grassi.

„Nem értek egyet azzal a tendenciával, hogy a kavicságyakat aszfaltra cseréljék, majd kerékvetőkkel és egyéb akadályokkal próbálják attól távoltartani a versenyzőket. Mindig előfordulhatnak ehhez hasonló váratlan esetek” – írta Twitteren a Formula-E bajnoka. „De nem feltétlenül az a helyes megoldás, ha visszatérünk a kavicságy és a fű alkalmazására. Tovább kell lépnünk, és talán egy opció lehetne az is, ha olyan szenzorral látnánk el az autót, amely ha érzékeli, hogy a versenyző elhagyta a pályát, automatikusan csökkenti a sebességet. Egyszerű és biztonságos lenne a kivitelezés. A Formula-E-ben már hosszú ideje kardoskodok ennek bevezetése mellett, különösen az olyan sikánokban, mint amilyen a monzai 1-2-es kanyar is. A rendszer automatikus lenne, és nem a versenyigazgató megítélésén múlna. Mindenki számára azonos helyzetet teremtene.”

„A lényeg, hogy soha ne elégedjünk meg az aktuális állapotokkal, a sportnak muszáj fejlődnie. Nagy köszönet illeti az FIA-t, legfőképpen pedig Jean Todtot a halo bevezetéséért, amikor a közösség nagy része ellenezte azt. Nagyon valószínű, hogy egy sokkal rosszabb kimenetelt akadályozott most meg.”

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: