DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. április 26. péntek
F1

Közös finn-magyar szavakat kerestünk Raikkönennel

Nyelvrokonság ide vagy oda, szavak szintjén csak egész minimális hasonlóságok fedezhetők fel a finn és a magyar nyelv között. Erről is beszélgettünk Kimi Raikkönennel a Hungaroringen.

A tény, hogy mindkét nyelv a finnugor családba tartozik, csupán jelképes közelséget jelent a két nép között, a finn és a magyar ember határozottan angolul érti meg a legjobban egymást. A két nyelv közötti hasonlóság jórészt ki is merül a nyelvtani szabályokban (mindkettő a szó végén halmozza a toldalékokat, ellenben az indoeurópai nyelvcsalád tagjaival), ám a formula.hu kérdésére Raikkönen rögtön rávágott egy azonos szót, amit szakmájából húzott elő:  

„Csak egyet tudok, az ’auto’ szót, ami mindkét nyelven autót jelent” – mondta a finn, majd közösen megállapítottunk hogy például a víz (finnül: vesi) és a kéz (käsi) szavak is azonos tőből erednek. Arra már inkább nem tértünk ki, hogy a finn kakka szó is érthető magyarul, csak mi eggyel kevesebb k betűvel használjuk.

 



Raikkönen szokás szerint nem misztifikálja túl a rengeteg finn rajongót vonzó Magyar Nagydíj jelentőségét sem hazája számára. „Mindenki azt mondja, hogy ez a hazai versenyünk, de elég nehéz annak tartani, amikor nem Finnországban vagyunk. De valóban sok finn utazik ide, bizonyára azért, mert ez a könnyebben megközelíthető helyszínek közé tartozik számukra. És talán azért is ilyen boldog mindenki, mert tudják, hogy hamarosan jön a szabadság.”

Bármekkora kultusz is övezi a 2007-es bajnokot a rajongók körében, az egészen biztos, hogy Raikkönen utolsó F1-es éveinek egyikét tölti. Szerződése 2020 végén jár le az Alfa Romeóval, amikor már 41 éves lesz. Ám dacára annak, hogy talán már nem is készül a folytatásra, elmondása szerint neki sem mindegy, hogy milyen lesz a sport a következő generációk számára a 2021-es szabályváltozások nyomán.

„Így vagy úgy azért ez mindannyiunkat érdekel. Hogy mennyire lesz beleszólásunk és miben tudnak majd megegyezni, az már más kérdés. A GPDA mindenesetre belefolyt az egyezkedésekbe, és mi is próbálunk segíteni” – mondta, hozzátéve, hogy a jobban terhelhető, nehezebben túlmelegedő gumik használata mellett ő is teljes mellszélességgel kiáll. „A versenyzés szempontjából nekünk ez lenne a legjobb. Bizonyos dolgokon változtatni szeretnénk, és nekünk, versenyzőknek megvan a kellő tapasztalatunk ahhoz, hogy tudjuk, hogyan javíthatnánk a versenyeket.”

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: