DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. december 22. vasárnap
F1

Raikkönen: A DRS nem előzés

Kimi Raikkönen számára némileg csalódást jelent, hogy a mai Formula-1-ben az állítható hátsó szárnyakkal néha nem is előznek a pilóták, hanem kikerülik a másikat. A vonalvezetésen múlik minden.

A mai Formula-1 egyik sarkalatos problémája az előzés, illetve annak hiánya. A fejlett aerodinamikával rendelkező versenyautók erősen turbulens levegőt kevernek maguk mögött, ezzel nehezítve az őket követő pilóta dolgát, aki a gyors kanyarokban rengeteg leszorítóerőt veszít emiatt.

Ha valaki nem tudja szorosan követni a másikat, hiába lenne gyorsabb 1-1,5 másodperccel is, a leszorítóerő-vesztés miatt kénytelen visszavenni, mert valószínűleg előzni úgysem tud, ellenben az abroncsait jóval rövidebb idő alatt kivégzi. Ezért próbálták az idei évre a szabályalkotók megkeverni a kártyákat, de a pilóták elmondása alapján ez nem hozott átütő sikert, az új vezetőszárnyakkal is csak minimális javulást sikerült elérni.

Kimi Raikkönen nem rajong a DRS-ért


Ugyanakkor többször találkozhatunk olyan aszfaltcsíkokkal, ahol viszont túlságosan könnyűvé válik az előzés az állítható hátsó szárnynak köszönhetően, ilyenkor a hátulról érkező simán kikerüli a (szabályosan) védekezni képtelen ellenfelet. Ez pedig nem tetszik Kimi Raikkönennek, aki közel egy évtizedet versenyzett DRS nélküli autókkal (2011-ben vezették be a rendszert).

„Korábban lehet, hogy pusztán a számokat nézve tényleg kevesebb előzést láthattunk, de a DRS-sel ez időnként nem is valódi előzés, hanem egyszerűen elhaladunk a másik mellett. Minden a pálya kialakításán múlik. Nézzük csak meg Spát, ahol mindig remek versenyek vannak. És még vannak más ilyen pályák is, ezen múlik minden” – ecsetelte véleményét a 2007-es világbajnok, aki a hét közepén arra számított, hogy az Alfa Romeo jól teljesít majd Silverstone-ban, de egyelőre nem sikerül kiemelkedően menniük.

A rendszer ugyan nagyon ritkán romlik el, de néha előfordul, ez pedig extra balesetveszélyt hordoz magában. Emlékezzünk, hogy tavaly Monzában Marcus Ericsson mekkorát bukott csupán azért, mert az állítható hátsó szárny a fékezési ponton megmakacsolta magát és nem csukódott le.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: