DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. április 25. csütörtök
F1

Így rövidülhetnek a versenyhétvégék 2021-ben

Egybegyúrt csütörtök és péntek, és új fejlesztések felrakásának tilalma? Kiszivárogtak az első tervek azzal kapcsolatban, hogyan alakulhat át a nagydíjak programja két év múlva, hogy még több kerülhessen belőlük a naptárba.

Az FIA és a Liberty Media számos területen átformálni készül a Formula-1-et a 2021-es szezontól kezdődően, ami akár a sport történetének legátfogóbb szabályváltozását is jelentheti. A technikai és a pénzügyi aspektusok mellett a versenyhétvégék menetrendjére is ráncfelvarrás vár, ami sokak szerint szintén megérett már az átalakításra.

Az időmérőt megelőző három szabadedzéssel operáló rendszer 2006 óta van érvényben, azóta a kezdési időpontok is alig változtak, most azonban úgy tervezik átformálni a menetrendet, hogy egy éjszakával kevesebbet kelljen tölteniük a csapattagoknak a helyszíneken. Erre elsősorban amiatt mutatkozott igény, mert a Liberty tovább szeretné növelni az évente megrendezendő versenyek számát a jelenlegi 21-ről, ami a jelenlegi személyzeti létszámokkal rendkívül kimerítő, sokak szerint tarthatatlan lenne az alkalmazottak számára.

00119010_055



Ugyan még nem hivatalos bejelentés érkezett, ám a német Auto Motor und Sport tudomást szerzett arról a tervezetről, amit az FIA a héten elküldött a csapatoknak a versenyhétvégék átalakítását illetően.

Eszerint a jelenlegi csütörtöki és pénteki programot gyúrnák egybe 2021-től, így a személyzet jelentős részének szerda helyett elég lenne csütörtökön megérkeznie a helyszínre, hiszen a pályabejárást és a médiakötelezettségeket sem aznap tartanák. Az AMuS értesülése szerint ezek a tevékenységek a gépátvétellel együtt péntek délelőtt kerülnének sorra, és délután jönne a két szabadedzés, amelyek továbbra is megtartanák 90 perces hosszukat.

Az első gyakorlás alapesetben helyi idő szerint 13:00 és 14:30, a második pedig 17:00 és 18:30 között zajlana, ami a televíziók számára is kedvezőbb, így ugyanis munka után nagyobb eséllyel tudnának a nézők bekapcsolódni a történésekbe. A szombati és a vasárnapi program ezt követően változatlan maradna.

További újítási javaslat, hogy 2021-től már nem lenne engedélyezett új elemeket felrakatni az autókra a pénteki gépátvételt követően a hétvége további részében. Mindenki csak egyetlen specifikációt hagyathat jóvá egy nagydíjra, és az elem sérülése esetén is pontosan ugyanolyat helyezhetnek vissza az autóra. Ez az intézkedés a költségeket és a szerelők túlóráit is csökkentené, viszont ezen a téren még vannak viták, a tárgyalásokon résztvevő technikai szakemberek ugyanis igyekeznek rávilágítani, szélsőséges esetekben milyen nem várt veszélyeket is rejthet magában, ha nem lehet átalakítani egy-egy elemet. A német lap úgy tudja, a pénteki szabadedzéseken azért továbbra is lehetséges lenne tesztelni új elemeket, de csak abban az esetben, ha azokat nem az aktuális hétvégén, hanem valamikor később vetik be időmérőn és versenyen.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: