DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 22. péntek
F1

Mit érdemes tudni a Monacói Nagydíj előtt?

A délutáni Monacói Nagydíj a világbajnokság talán legkülönlegesebb állomásának számító versenyének 66. kiadása lesz. Összefoglaljuk a futam előtt, hogy mit érdemes tudni a hercegség szűk, könyörtelen és félelmetes utcáin megrendezésre kerülő versenyről.

Történelmi tények

90 – Pontosan 90 évvel ezelőtt, 1929-ben került sor a legelső Monacói Nagydíjra, amikor Anthony Noghes, a Monacói Automobil Szövetség akkori elnöke életre hívta a versenyzést a híres helyszínen.

66 – Monte-Carlo a 66. alkalommal fogadja a Formula-1 mezőnyét. A sport mindössze négy alkalommal nem látogatott el a hercegségbe. 1950-ben, a Formula-1 megalakulásakor része volt a naptárnak, de a következő négy évben nem rendezett versenyt. 1955-ben azonban visszatért a mezőny, és azóta azonban egy év sem telt el Monacói Nagydíj nélkül.

Senna – A brazil háromszoros világbajnok összesen hat alkalommal győzött Monacóban. Első diadalát a Lotus színeiben szerezte, majd ötször a McLaren-versenyzőjeként nem talált legyőzőre.

Négy – Összesen négy pilóta nyert Monte-Carlóban a jelenlegi mezőnyből. Sebastian Vettel és Lewis Hamilton két diadallal rendelkeznek, míg Kimi Räikkönen 2005-ben a McLarennel, Daniel Ricciardo pedig 2018-ban a Red Bullal szerzett győzelmet.

300 – Ha már Kimi Räikkönen: a finn 300. versenyhétvégéjét teljesíti a Formula-1-ben. A 300. futamstartja azonban még várat magára, erre az Osztrák Nagydíjon kerülhet sor. Három versenyen ugyanis a finn nem tudott elindulni: a 2001-es Belga Nagydíjon váltóproblémák, a 2005-ös Egyesült Államok Nagydíján abroncsgondok, míg a 2017-es Maláj Nagydíjon a motornál fellépő technikai problémák miatt nem tudta megkezdeni a versenyzést.

Semmi gond! – Négy versenyző teljesíti a mai futam az első Formula-1-es Monacói Nagydíját – Antonio Giovinazzi, Lando Norris, George Russell és Alexander Albon is először vezet F1-es autót a hercegségben. A négy pilóta mindegyike rendelkezik azonban tapasztalattal a szűk utcákon, így nem érheti nagy meglepetés őket.



Tények a leghíresebb utcai versenypályáról

1:14,260 – Ez a körrekord a kanyargós Monacói pályán. Noha a tegnapi időmérő edzésen Lewis Hamilton első rajtkockát érő ideje a valaha futott leggyorsabb kör volt, a hivatalos körrekord az az 1:14,260-es kör, amelyet még Max Verstappen regisztrált a 2018-as Monacói Nagydíj során.

Versenytáv – Mivel a futam során elért átlagsebesség megközelítőleg 160 km/h, ez pedig az évad során a legalacsonyabb, a versenyzők nem tudnák időben teljesíteni a sportszabályzatban rögzített 305 km-es minimális versenytávot. Emiatt a pilóták a 78 körös futam során mindössze 260.286 km-t futnak.

60km/h – Nemcsak a pálya, de a bokszutca is szokatlanul szűk. A sportot irányító Nemzetközi Automobil Szövetség emiatt 60 km/h-s sebességlimitet rendelt el a hétvége egészére vonatkozóan a bokszutcában.

DRS – Ha valahol, akkor éppen Monacóban nagy szükség lenne a DRS-re! Ennek ellenére csak egy DRS-zónát tudnak kijelölni, ugyanis nincs másik egyenes, ahol be lehetne vetni veszély nélkül az állítható hátsó szárnyat. Ez a magányos DRS-zóna a célegyenesben van, ahol a versenyzők 18 méterrel az utolsó, Anthony Noghes-kanyar után tudják aktivizálni a szárnyukat.

Friss – A pálya jelentős részét újraaszfaltozták erre az évre. Többek között a Massanet, a Tabac, az uszoda és az Anthony Noghes-kanyaroknál történt változás, amely összességében pálya két harmad részét érintette.

Érdekességek

Biztonság – Nyolc orvos, hat nővér és öt Vörös Kereszt-orvos dolgozik a hétvégén a pálya szélén, hogy a lehető leggyorsabban és legjobban lássák el a versenyzőket, bármi baleset is történne. A szurkolók egészségére pedig öt másik orvos ügyel.

Biztonság, második felvonás – 1420 gumit használtak arra, hogy a pálya egészét biztonságossá tegyék, ha egy pilóta a falnak csapódna. 880 méter hosszú az ütközési energiát részben elnyelő Tecpro-kerítés. Összesen 800 porral oltót készítettek a pálya szélére.

1100 tonna – pontosan ennyit nyomnak a lelátók, amelyeket hat héten keresztül építettek fel.

19 – a pályán 19 kanyar található, melyek közül nyolc balos, tizenegy pedig jobbos forduló.

Térfigyelő kamerák – 49 kamerát használnak a terek megfigyelésére a hétvége során. A szervezők összesen 260 talkie-walkie-t helyeztek üzembe, hogy el tudják érni egymást a pálya különböző részein állomásozva.

A legfontosabb – Összesen 670 pályabíró áll a 3337 méter hosszú aszfaltcsík szélén, hogy a lehető legnagyobb biztonságot és a leggyorsabb közbeavatkozást biztosítsa, ha valami váratlan dolog történik.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: