DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 19. kedd
F1

A legnagyobb nyomás alatt levő pilóták 2019-ben

A Formula-1-ben mindig komoly a versengés, sokszor eredménykényszerben kell autózni, mivel sokan várnak arra, hogy átvegyék a pilóta ülését akár év közben is. De kikre nehezedik extra nyomás?

Lewis Hamiltonnak már nincs igazán mit bizonyítania a száguldó cirkuszban, így az ötszörös világbajnok, rengeteg rekordot magáénak tudó brit felszabadultan autózhat, a versenyzés élvezetét nem feladva. A mezőnyben viszont nagy számban találunk olyan pilótákat, akiknek muszáj bizonyítaniuk, különben gyorsan a partvonalon túl találhatják magukat.

Annak megítélése, hogy kiknek kell a leginkább odatenniük magukat, hogy megtartsák helyüket a mezőnyben, meglehetősen szubjektív. Egyikük azonban kétségkívül Valtteri Bottas, akinek a közepesen sikerült első, Mercedesnél töltött szezonját egy sokkal pocsékabb második évad követte. Lewis Hamilton tizenegy győzelmével szemben a finn egyetlen egyet sem tudott felmutatni (bár ennek számtalan oka van).

A világbajnoki címvédő istálló nem is burkoltan kijelentette, hogy idén Bottasnak jóval többet kellene produkálnia. Tavaly az összetett pontversenyben mindössze az ötödik helyezést szerezte meg, ha idén sem sikerül jelentősen javítania, akkor jó eséllyel a tesztpilótai szerepkörbe került Esteban Ocon venné át a helyét.

Hamilton helyzete bombabiztos, Bottas és Vettel viszont nyomás alatt


A nagy riválisnál is akad hasonló helyzet, méghozzá a négyszeres világbajnok, Sebastian Vettelnél. A 2018-as évadban akár fordított eredmény is születhetett volna, mivel a Ferrari látszólag utolérte, sőt, több helyszínen meg is előzte a Mercedest. Időnként a Scuderia stratégiai döntései voltak hibásak, de Vettel is feltűnően komoly mennyiségű vezetői hibát vétett, ráadásul esős körülmények között mélyen elmaradt(ak) Hamilton teljesítményétől.

Ennek oka könnyen lehetett a hockenheimi kiesés, de a pletykák szerint Vettelnek idén nagyon meg kell mutatnia, különben könnyen lehet, hogy lecseréli őt az olasz istálló. Ráadásul idén már nincs mellette megszokott „hátvédje”, Kimi Raikkönen, helyét a fiatal, ambiciózus és eddig rettentő gyorsnak mutatkozó Charles Leclerc veszi át, aki csapaton belül is erős riválisa lehet a négyszeres világbajnok németnek.

2017 őszén nem sokan tettünk volna arra, hogy Danyiil Kvjatot valaha is viszontlátjuk a Formula-1-ben, de különösen nem a Red Bull-családnál. A junior tehetségekben szűkösen álló Toro Rosso azonban ad egy újabb lehetőséget a korábban viharos körülmények között elbocsátott orosznak. A „torpedó” számára fontos lenne a kiegyensúlyozott, jó teljesítmény, ugyanis ha ismét elbukik, nem valószínű, hogy lesz még visszaút, ráadásul ugrásra készen áll majd a bikák egyik legnagyobb tehetsége, Dan Ticktum is, hogy átvegye Kvjat helyét.

Kubicának bizonyítania kell, hogy most is kitűnően vezet

Különleges lesz Robert Kubica helyzete is, több, mint nyolc év kihagyás után érkezik vissza a Formula-1 mezőnyébe, ezúttal nem kizárólag tesztpilótaként. A Williamsnél meg kell mutatnia, hogy sérült, korlátozott mozgásra képes jobb kezével is képes jó teljesítményt hozni. Másfél éve várják a rajongók és a szakemberek, hogy a lengyel versenykörülmények között is megmutathassa tudását, de ha gyengén teljesít, könnyen elképzelhető, hogy akár év közben is elveszítheti helyét.

A Planetf1.com gyűjtése szerint nagy nyomás alatt versenyez majd Lance Stroll is, új csapatában, a (jelenleg) Racing Pointnál. Bár első éve a gyenge kezdés ellenére egészen jól sikerült Felipe Massa mellett, még dobogóra is állhatott, a tavalyi szezon katasztrófa lett, de ez inkább az ijesztően gyenge FW41-nek volt köszönhető.

Most is egy erős pilóta, Sergio Perez oldalán kell bizonyítania, ami egyáltalán nem lesz egyszerű. Miatta kellett távoznia a kiválóan vezető (bár időnként hektikus) Esteban Oconnak, így a fiatal kanadainak nem lesz könnyű dolga, hogy pótolja a franciát. Ugyanakkor az istálló tulajdonosa saját édesapja, Lawrence Stroll, így erős kétségeink lehetnek afelől, hogy bármi következménye lenne annak, ha Stroll esetleg hatalmasat bukna Perezhez képest a középmezőnybeli istállóval.

A tavalyi gyenge kezdés után rendkívül látványosat javult Romain Grosjean produkciója is, így megtarthatta ülését a Haasnál. Ugyanakkor, ha a rutinos francia megint alulteljesítene, azt már egyáltalán nem valószínű, hogy ismét megúszná. Tavaly is úgy tűnt, nem sokon múlt, hogy valakit a helyére hozzanak, látva sorozatos vezetői hibáit.

Szerintetek kinek kell leginkább aggódnia az állása miatt 2019-ben?

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: