DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. december 19. csütörtök
F1

Rosberg Monacóban megvilágosodott, mi kell az F1-nek

Nico és Keke Rosberg bemutatója világbajnoki autóikkal felismerésre késztette a 2016-os vb-nyertest: úgy véli, a 2021-es szabályoknak a szívóhatásra kellene koncentrálnia. 1982-ben is erről szólt a Formula-1.

Jelenleg nagyon képlékeny, mit hoznak a 2021-es szabályváltozások: általában a motorokról folyik a vita, de nem szabad elfelejteni, hogy a karosszériára vonatkozó regulákat is átírhatják. Ezek kisebb mértékben már jövőre változnak, egyszerűsítik az első szárnyakat, a hátsó légterelők pedig nagyobbá válnak, hogy egyszerűbbé váljon az előzés.

Ha megnézzük az 1982-es világbajnoki címet megnyerő Williamst, amellyel Keke Rosberg felvonult Monacóban – a 2016-os Mercedest vezető Nico Rosberg társaságában – láthatjuk, hogy a versenygépnek első szárnya sincsen. Azokban az években a leszorítóerőről szinte teljes egészében a szívóhatás gondoskodott, egészen a jelenség 1983-as tilalmáig.



„Néztem apám autóját, amely teljes egészében a szívóhatásról szól. Minden aerodinamika az autó alján kap helyet. És a másik sebességváltójában tudták követni egymást elejétől a végéig” – mondta az Autosportnak Nico Rosberg. Napjaink előzési problémái mind az autók által generált turbulens, „piszkos” levegőre vezethetők vissza. „Az F1-nek újra ebbe az irányba kell elindulnia. Remélhetőleg legkésőbb 2021-ig sikerül is megoldani, mert erre van szükségünk. Csatákat, harcot, összeérő kerekeket kell látnunk.”

A 2016-os világbajnoki szezon végén visszavonuló Rosberg kívülállóként átlátja, mit intéz jól a Formula-1, és hol vannak továbbra is hiányosságok: „A Liberty tudja, miről szól a szórakoztatás, jó munkát végez. Igyekeznek erről gondoskodni és a fiatalokat bevonni, ami kiváló szemléletmód. Van azonban két nagyobb probléma is, amelyen szintén dolgoznak, de sokkal nehezebb megoldani őket, a költségek és az előzés. Az aerodinamika egyszerűen túlságosan hangsúlyos, soha nem volt ilyen nehéz követni. Előfordul, hogy valaki sokkal gyorsabb, mégsem tud közel érni” – mondta Rosberg. Monacónál, ahol Daniel Ricciardo az élen műszaki gondja miatt körönként 2,5 másodpercet veszített, mégis megnyerte a versenyt, mi sem bizonyítja jobban meglátását.

A szívóhatás visszatérésének ötlete nem Rosberg fejéből pattant ki: néhány éve szóba került, hogy a „ground effect” bekerülhet a 2017-es szabályokba. Mint tudjuk, ez végül nem valósult meg.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: