Eljött a Nagy Futamra a jelenlegi F1-főmogul, Chase Carey, aki nemcsak a sportág jelenéről és jövőjéről adott beszámolót a magyar sajtónak. Az ír származású amerikai beszélt kacifántos bajsza történetéről, valamint Bernie Ecclestone áskálódásáról is: az AFM ott volt, hogy meghallgassa a FOM vezérét.
- Tetszik Önnek Budapest?
Nagyon! Tavaly jártam először itt, de már korábban is sokat hallottam arról, hogy mennyire gyönyörű város és milyen gazdag történelmi múlttal rendelkezik. Bátran mondhatom, hogy a város messze felülmúlta mindazt, amit hallottam róla. Egyszerűen csodálatos a hangulata! Mivel a hotelek bent vannak a városban, arra is van lehetőség, hogy sétálgassunk a Duna partján vagy épp beüljünk egy-egy remek étterembe. Nagyon tetszik az is, hogy roppant barátságosak és energikusak az emberek. Boldog vagyok, hogy újra itt lehetek!
- Mi a véleménye erről az évek óta sikeresen működő magyar kezdeményezésről, a Nagy Futamról?
Határozottan tetszik! A versenysorozatunk autói komoly látványosságot kínálnak, így természetesen örvendetesnek tartjuk az ilyen rendezvényeket és azon vagyunk, hogy ezek folytatódjanak. Az ilyen események lehetőséget adnak a rajongóknak arra, hogy testközelből is meggyőződjenek arról, hogy mennyire különleges ez a sportág.
- Tud arról, hogy a magyar rajongók külön díjazzák Önt a magyaros bajusz miatt?
Valóban? Büszke lennék rá, ha tiszteletbeli magyar lehetnék!
- Számos legendát hallottunk már ezzel kapcsolatban. Igaz, hogy egy autóbaleset miatt növesztette meg a bajszát?
Nem feltétlenül ennek hatására, mert korábban is volt bajszom és más jellegű arcszőrzetem is. Viszont az tényleg igaz, hogy volt egy autóbalesetem, amelynek következtében maradt egy seb az arcomon, a bajusz pedig segít valamelyest eltakarni.
- Komolyra fordítva a szót: a Liberty Media tavaly vette át az F1 irányítását, mit gondol az első teljes év tapasztalatairól?
Számomra tavaly, az első évben az volt az elsődleges, hogy megpróbáljunk pozitív energiát adni a sportnak, mert mintha hiányzott volna az előző néhány évben. Túl sok volt a negatívum, az emberek túlságosan sokat kritizálták egymást a sportágon belül, pedig ez egy remek sport, remek potenciállal. Úgy éreztem, hogy kevesebbet kellene panaszkodni a problémák miatt és többet kell foglalkozni azzal, hogyan tehetnénk még jobbá és izgalmasabbá. Már mostanára is sok minden változott, de jómagam hiszek abban, hogy a legjobb dolgok még csak ezután következnek!
- Több lesz a show-elem?
A Formula-1 elsősorban sport és csak aztán show! Ha a show-részét nézzük a dolognak, az biztos, hogy szeretnénk folytatni a tavaly megkezdett „Live” elnevezésű eseményeket, hiszen egy roppant látványos módja annak, hogy felhajtást csapjunk a versenyek körül. Mi, amerikaiak, sokszor vesszük alapul a Super Bowl-t és azt szeretnénk, ha minden eseményünk olyan lenne, hiszen annak megvan az energiája és az izgalma, amely nemcsak az eseményt járja át, hanem az annak otthont adó várost is. A középpontban továbbra is a sport áll, de szeretnénk erre tovább építeni a körítést, hogy ez az egész még látványosabb legyen.
- Hogyan képzeljük el az F1-et mondjuk tíz év múlva?
Tíz év roppant hosszú idő, pláne, hogy nem vagyok már fiatal (nevet), így nehéz ilyen távra előretekinteni. Az biztos, hogy a sportunk jelenleg is csodálatos, de azon vagyunk, hogy tovább építsük. Az egésznek a magja az, ami a pályán zajlik. Jó lenne, ha ott még nagyobb lenne a versengés, még több lenne az akció és az előzés, amitől különlegessé válnak a versenyeink. Minél kevésbé kiszámíthatóak a futamok, minél többször történnek váratlan események, annál jobbak a versenyek. Az a célunk, hogy olyan szabályok szülessenek, és úgy alakuljanak a dolgok, hogy kellően tiszteletben legyen tartva a sport gazdag múltja, de mindeközben biztosítani akarjuk azt is, hogy további rajongókat vonzzunk.
- Az eddigiek alapján úgy látjuk, hogy a digitális platformokat, a közösségi médiát különösen hangsúlyosan kezelik…
Igen, mert fontos törekvésünk, hogy a digitális világban jelen lévők minél inkább be tudjanak kapcsolódni az F1-be. A „Live” esemény hatalmas élmény, de nagyon sokan vannak, akik másmilyen módon kísérnek figyelemmel bennünket, hagyományos televíziós közvetítések formájában vagy az újabb, digitális platformokon. Bízunk abban, hogy ők az eddigieknél jobban bekapcsolódhatnak az F1 vérkeringésébe. Fontos az is, hogy jól válasszuk meg, hogy a világ mely részein terjeszkedünk tovább. Európa az alap és ennek a kontinensnek mindig is az F1 szívének kell maradnia. Úgy gondolom, hogy növekednünk kell például az Egyesült Államokban és Kínában, de semmiképp sem Európa kárára, sokkal inkább ezzel párhuzamosan. Oda kell figyelnünk olyan dolgokra is, mint például az e-sportok, hiszen a fiatalok például ennek köszönhetően egyedi módon tudnak bekapcsolódni, nekünk pedig nagyon fontos, hogy ez a generáció is kedvelje ezt a sportágat.
- Ön szerint ki az ideális pilóta az F1-ben? Van kedvence?
Szerintem mindannyian nagyszerűek, én magam soha nem választok kedvencet. A futamok előtt is mindig megkérdezik tőlem, hogy szerintem ki fog nyerni, de erre mindig az a válaszom, hogy elsősorban jó versenyt szeretnék látni. Nagyszerű az, hogy a pilóták eltérő személyiségek. Vannak olyan versenyzők, akik mögött komoly múlt van és több világbajnoki címet is nyertek, mint Lewis és Fernando, de itt van például Max, a roppant izgalmas új generáció képviselője. Mindannyian különlegesek, mind a húszan, ráadásul ott vannak azok, akik mögöttük igyekeznek. Múlt hétvégén például remek futamokat láthattunk a Formula-2-ben is. Tavaly komoly erőfeszítéseket tettünk annak érdekében, hogy rendben legyen az F3-F2-F1 folyamat, mert ez egy olyan platformot eredményez, ahol az új generáció képviselői valóban fejlődhetnek.
- Mindenképpen szót kell ejtenünk az előző F1-vezérről, Bernie Ecclestone-ról, aki időről időre felbukkan, de mintha úgy tűnne, hogy ahol és amikor csak lehet, ostorozza a Liberty Mediát.
Időről időre össze szoktunk futni Bernie-vel, aki ott volt legutóbb Bakuban is, ahol váltottunk pár szót a rajtrácson. Mit mondhatnék? Úgy gondolom, hogy jól megvagyunk egymással. Tisztelem azt, hogy felépítette ezt az üzletet, de mi más filozófiát képviselünk és egy picit hosszabb távon gondolkodunk. A múltban ez az egész mintha túlságosan is a napi szintű megállapodásokon alapult volna, nekünk viszont van egy víziónk azzal kapcsolatban, hogy hová szeretnénk eljutni. A mi elsődleges célunk az, hogy a sportág egészséges legyen, nem pedig az, hogy egyfolytában a sportágon belüli, belső megállapodások körül forogjon minden. Mi azt szeretnénk, ha a sportág gyarapodna, és abból mindenkinek meglenne a haszna. Mi tudjuk, hogy mit szeretnénk, és merre tartunk. Szerintünk az lenne a legjobb, ha ez az egész inkább partnerkapcsolat-jellegű lenne egy nagy, közös vízióval. A pályán versenynek kell lennie, ez nem is lehet kérdéses, azon kívül viszont együtt kell dolgoznunk azon, hogyan lehetne minél jobbá tenni a sportágat mindenki számára.
- Fontos része a gépezetnek a Nemzetközi Automobil Szövetség is. Velük milyen a kapcsolat?
Nagyon jó! Együtt dolgozunk, és szerintem jól megy a közös munka. Van néhány fontos dolog jelenleg is, amelyeken munkálkodunk, ilyen például az, hogy milyen motort használjunk a jövőben, milyen legyen a versenyautók aerodinamikája, hogyan segítsük elő az előzéseket. Úgy gondolom, hogy minden rendben van közöttünk és az FIA között.