DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 15. péntek
F1

Haas: követendő, vagy betiltandó felfogás?

Az lehet az F1 jövője, hogy egy nagy gyártó technikáját megveszi egy privát csapat? Milyen hatással lehet ez a sorozatra, mennyire alakíthatja át a bajnokságot?

Már a téli tesztek során is elég sokan támadták a meglepően jó tempót diktáló Haast, hiszen az amerikai istálló nem titkoltan úgy érkezett meg a Formula-1-be 2016-ban, hogy szoros kapcsolatban állt a Ferrarival - ennek pedig elég jól látható nyomai voltak az autón azon felül is, hogy megkapták a Ferrari motorját. Idén ez még erősebben látszik, a riválisok "Ferrari replikának", vagy "Faasnak" hívták az autót, amit a csapat részéről természetesen visszautasítanak.

A nagy kérdés az, hogy ez, amit a Haas csinál (motor, hajtáslánc, futómű, aerodinamikai elemek is a Ferrariból valók, vagy ahhoz nagyon hasonlók, akármit is mondanak), egy követendő példa, vagy szigorúbb szabályozással azonnal be kell tiltani? A szabályok azt korlátozzák, hogy mely alkatrészeket kell saját magának legyártani egy csapatnak és melyeket vehet meg mástól, de mi van akkor, ha csak a "terveket" veszik át, de maguknak gyártják le, a "nagycsapat" beleegyezésével?

haas_4



Az kétségtelen, hogy ez egy olcsó és egyszerű módja annak, hogy a középcsapatok felzárkózzanak a nagyokhoz, mert nem kell olyan mélységű és minőségű mérnökcsapatot foglalkoztatni, új dolgokat fejleszteni, így is lehet gyors és viszonylag olcsó autót indítani. Ezt jól mutatja a Haas példája, hiszen Melbourne-ben Kevin Magnussen például képes volt tartani Max Verstappen tempóját, vagyis legalább az év elején képes közel lenni az igazán nagyokhoz egy ilyen csapat.

Itt természetesen azért nem a legfrissebb technikáról beszélünk, de mondjuk a tavalyi Ferrari átvétele elég jól behatárolja, hogy hova lehet elég egy autó: az új Ferrari egyértelműen jobb lesz, de olyan nagyon nagy lemaradásban biztosan nem kerül a "vásárló" csapat. A hatásfok innentől azon múlik, hogy hogyan tudja működésre bírni a rendelkezésre álló csomagot, kiegészíteni a saját alkatrészeivel és a pilótáira hangolni.

A másik oldalról viszont lehet, hogy túlságosan leegyszerűsíteni a Formula-1-et az, ha egyszerűen csak autót lehetne venni. Például ha a Mercedes eladná az eggyel régebbi technikáját, mindenki azt akarná megvenni, ezzel eldőlne, hogy csak a Mercedes lehetne a világbajnok (hiszen mindenki az eggyel régebbivel menne, ami nem verhetné meg az újat), a többi gyártó pedig hiába öli bele a rengeteg pénzt a fejlesztésbe, az "1/B" Mercedesek, a kis pénzből működő, privát "Mercedesek" is jó eséllyel legyőznék őket. Milyen lenne így az F1?

Az biztos, hogy szoros, sokkal kiegyenlítettebb küzdelmet hozna a "vásárló" F1 a pályán, de teljesen kiveszne a sorozat egyik leglényegesebb eleme, a fejlesztési verseny, a kreatív technikai megoldások - innentól már egy egész más bajnokságot látnánk, mint eddig. Azt pedig már csak halkan tesszük hozzá, hogy a nagy gyártóknak innentől nem biztos, hogy érdekükben állna részt venni ebben, kivéve azt, aki a legjobbat produkálja...

 

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: