DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. december 23. hétfő
F1

A Renault is kordában tartaná a pénzszórást

Jó pénzügyi helyzete ellenére is korlátozná F1-es kiadásait a Renault. Annyira elszálltak a sport költségei, hogy egy Force India szintű csapat is csak a tulajdonos pénzéből képes felszínen maradni.

Nem is kérdés, hogy a motorsportban egyenes arányosság mutatható ki a résztvevők költségvetése és sikeressége között. Ez a Formula-1-ben különösen igaz, ahol a szűkösebb keretekkel rendelkező csapatoknak mondhatni semmi esélyük nincs a leggazdagabbakkal szemben. A sport hosszú távú élvezhetősége érdekében több megoldás felmerült már, amivel a mezőny költekezését kordában tartanák: az egyik ilyen természetesen egy költségplafon bevezetése, míg a másik a bizonyos autóalkatrészek egységesítése. A Renault F1-es gárdája (gyári státusza, ebből fakadóan jó pénzügyi helyzete ellenére) érzi már annyira elszabadultnak a pénzszórást, hogy bármelyik elképzelést támogatná.

bell-2016-portre



„A Renault is szeretné, ha kevesebb pénzből is sikeressé lehetne válni a Formula-1-ben” – nyilatkozta a csapat technikai részlegének vezetője, Bob Bell. „Jelen pillanatban a bevételeket és a kiadásokat tekintve óriási különbségek vannak a csapatok között. A Formula-1-ben való sikerességnek nem kellene ilyen drágának lennie. Találnunk kell egy módot arra, hogy visszafogjuk a költségeket és kiegyenlítsük a mezőnyt. Mi bármilyen ilyen irányú elképzelést támogatunk, legyen az a költségplafon vagy egyéb, kiadásokat csökkentő megoldás. Kétlem, hogy egyetlen résztvevő is van most a sportban, amely szeretne a jelenleginél még többet költeni.”

Az utóbbi években a Virgin, a Lotus, a HRT és a Haas személyében négy új csapat is csatlakozott a Formula-1-hez, mind abban a reményben, hogy az FIA a közeljövőben visszafogja az elszabadult költségeket. Ez nem csak vak hit volt részükről, az FIA-nak valóban voltak ilyen jellegű tervei, ám ezek végül kútba estek, a kiscsapatok közül pedig négyből három hoppon maradt.

haas-2018-action

„Ideális esetben a Formula-1 olyan környezetet teremt, melyben akármelyik csapat képes fenntartani meglévő pozícióját a mezőnyben anélkül, hogy pénzt veszítene” – folytatta Bell. „Ott van például a Force India, amely folyamatosan Vijay [Mallya, csapattulajdonos] pénzéből marad a felszínen. El kell jutnunk arra a pontra, ahol a csapatok a saját bevételeikből képesek fenntartani önmagukat” – hangoztatta a szakember. Hiába tűnik ideális megoldásnak a költségplafon bevezetése, az F1 egyik legnagyobb túlélője, a Sauber szerint ennek is megvannak a hátrányai.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: