Hagyományainkhoz híven idén is egy nagy évértékelő sorozattal zárjuk a szezont, melyben egészen december 31-ig minden nap egy cikkben felidézzük a 2017-es idény legjeit a legjobb versenyzőktől a legnagyobb bukásokon és botrányokon át egészen az év poénjaiig. Most az év hírei jönnek, amelyek a legjobban felforgatták az F1-et és izgalomban tartották a közvéleményt - na meg persze minket is!
Balogh Tamás: Nemcsak a Formula-1, hanem a teljes autósport egyik legnagyobb sztorija volt 2017-ben, hogy Fernando Alonso a Monacói Nagydíj helyett az Indy500-on indult – ráadásul, ha nem áll meg alatta a motor, még akár a győzelemre is lett volna esélye. Robert Kubica F1-es visszatérésének lehetősége gyakorlatilag a semmiből jött: a 2011-ben súlyos ralibalesetet szenvedő lengyel előbb a Renault, majd a Williams autóit is tesztelhette – bár úgy tűnik, a tündérmese végül mégsem teljesedik be. Bernie Ecclestone távozásával és a Liberty Media teljes hatalomátvételével pedig egy több évtizedes korszak zárult le a száguldó cirkusz történetében.
1. Fernando Alonso rajthoz áll az Indy500-on a Monacói Nagydíj helyett
2. Robert Kubica újra F1-es autót vezet
3. Bernie Ecclestone távozik az F1 éléről
Bognár Viktor: A mai F1-es világban, amikor már minden bejelentést egy hónappal megelőz a híre, üdítő kivételt jelent, amikor váratlanul értesülhetünk valamiről. Szerencsére azért ebben a szezonban is akadt egy-két ilyen, amiktől leesett az állunk. Alonso Indy-tervének hírét többször is el kellett olvasni, hogy elhiggyük, míg Kubica F1-es próbálkozásainak hírei cseppenként érkeztek, de ugyanolyan izgalmat váltottak ki az emberekből – főleg, amikor a Hungaroringen először vezetett idei autót. Váratlansági fokban a harmadik helyezett sincs sokkal elmaradva, még ha nem is üthetett akkorát. De ki hitte volna, hogy Brendon Hartley idén F1-es pilóta lesz?
1. Alonso kihagyja Monacót az Indy 500 miatt
2. Kubica első „igazi” tesztjének híre
3. Hartley-t hét év után újra felfedezi a Red Bull
Czinege Ádám: Fernando Alonso Indy 500-as szereplése pár kérdést is felvetett. Van-e esélye megnyerni? Ez az F1-es visszavonulását jelenti? Ezekre választ is kaptunk, és az is biztos, hogy hatalmasat nőtt a nézettsége az Indy 500-nak a spanyol miatt, ami egyébként sem volt alacsony. A másik téma a halo bevezetése. Sokan ellenezték, de elfogadták, mert mégis életeket menthet, még ha esztétikailag nem is a legszebb eszközről van szó. Harmadikként pedig nálam a McLaren és a Honda szakítása következik. Kérdés, hogy a Renault technikai hibáit nézve, jó döntés volt-e a wokingiak részéről, ami új izgalmakat ígér 2018-ra.
1. Alonso részt vesz az Indy 500-on
2. A halo használata kötelező 2018-tól
3. A McLaren Renault-ra vált
Gellérfi Gergő: Már januárban sejthettük, hogy ennél fontosabb hír nem lesz idén a királykategóriában: hivatalosan is véget ért Bernie Ecclestone évtizedeken át tartó országlása. Ennél sokkal rövidebb időt ölelt fel a McLaren és a Honda második házassága, és jóval kisebb nyomot hagyott a sportág történetében, a McLaren-Renault kifejezést kezdhetjük ősz óta ízlelgetni, s még arra is megvan az esély, hogy Robert Kubicát jövőre újra az F1-ben látjuk – ezen az úton még nyár elején, egy Renault-teszttel indult el.
1. Bernie Ecclestone lemondása
2. A McLaren Renault-ra vált
3. Kubica Renault-tesztje
Gobodics Tamás: A legnagyobb hír számomra az volt, amit korábban el sem tudtam volna képzelni: Robert Kubica valóban újra F1-es autóba tudott ülni! Ezen felül a McLaren-Honda-Renault-Red Bull történet szolgáltatta a legtöbb beszédtémát, amely végén a McLaren és a Honda elköszönt egymástól, Carlos Sainz pedig szezon közben válthatott csapatot.
1. Robert Kubica újra F1-es autóban
2. Szakít a McLaren és a Honda
3. Sainz a Renault-nál
Kovács Mariann: Adott egy eredménytelenségben úszó csapat és annak motivált, ám sikerre vágyó versenyzője, valamint az év egyik legjelentősebb autósporttal kapcsolatot eseménye. Mi sülhet ki belőle? Az, hogy Fernando Alonso a McLaren támogatásával indul az Indy 500-on! Jelen állás szerint a Williams még nem döntötte el, ki legyen Lance Stroll jövő évi csapattársa, de úgy tűnik, fogytán van Robert Kubica esélye. Az a Robert Kubica, aki súlyos balesete miatt hosszú évekre eltávolodott az F1-től, néhány hónap alatt egészen egy 2018-as szerződés küszöbéig jutott. Talán a két csapat, a Renault és a Williams többet profitált a szintfelmérésnek nevezett tesztekből, mint maga a lengyel. Amikor a Renault tesztlehetőséget adott Kubicának, felerősödtek a gyengén teljesítő Jolyon Palmer leváltását rebesgető hangok. Egészen az USA Nagydíjig váratott magára a csere: a Toro Rosso szakított a Renault-val, a franciák pedig mindtegy fájdalomdíjként kölcsönkapták Carlos Sainzot.
1. Fernando Alonso indul az Indy500-on
2. Robert Kubica esélyes a visszatérésre
3. Carlos Sainz a Renault-nál
Strommer Benjamin: Személy szerint jó néhány másodpercig mérlegeltem, valódi hírt vagy átverést látok-e, amikor először szembejött velem, hogy Fernando Alonso rajthoz áll az Indianapolis 500-on. Robert Kubica F1-es tesztjei és visszatérésének kilátása is az Indy-hírhez hasonlíthatók: ha valaki egy évvel ezelőtt megjósolta volna, kevesen hittek volna neki. Nem bombahír, hanem hosszas folyamat végeredménye volt, mikor a felek közölték a McLaren és Honda különválását – de figyelembe véve, hogy az előző hónapok során milyen lehetséges forgatókönyvek merültek fel a jövőt illetően (például a Sauber-Honda másodcsapatként), az év egyik nagy sztorija volt Woking és Sakura szappanoperája.
1. Alonso az Indy 500-on
2. Kubica F1-es autókat tesztel
3. McLaren-Honda-Toro Rosso sztori
Vaszilykó Péter: Az F1 tulajdonosát negyven év egyeduralkodás után váltották le. Lehetett őt kedvelni vagy utálni, mindenképp egy ikonikus alakot hagyott maga mögött a Formula-1. Felipe Massa a sportág történetének talán legrövidebb visszavonulását töltötte egy éve, hiszen tavaly novemberben még hazai közönsége előtt vett könnyes búcsút az F1-től, idén januárban pedig már hivatalos volt, hogy egy évre még biztosan visszaül autójába. Brendon Hartley 2010-ben már közel járt élete első F1-es rajtjához, ám a Red Bull végül éles bevetés nélkül vált meg tesztpilótájától. Közel tíz évvel később azonban teljesült az új-zélandi álma, és ott lehetett az USA Nagydíj rajtrácsán.
1. Ecclestone lemondása
2. Massa visszatér
3. Hartley végre debütál az F1-ben
A végeredmény: Ki ne emlékezne, mit csinált abban a pillanatban, amikor megtudta, hogy Fernando Alonso Monaco helyett Indybe megy?! Ennyi hónap távlatából már nem is tűnik akkora dolognak, akkor viszont tényleg meglepő bombaként söpört végig az F1 és a tágabb értelemben vett autósport világán. Nálunk is ez kapta a legtöbb pontot, bár Kubica F1-es visszatérési törekvései is hasonlóan izgalomban tartották a világot, míg a harmadik helyre az F1-et évtizedekig irányító Ecclestone búcsúját szavaztuk be.
1. Alonso kihagyja Monacót az Indy 500 miatt
2. Kubica F1-es tesztje és visszatérési törekvései
3. Bernie Ecclestone lemondása
Az év pilótája: 1. Lewis Hamilton, 2. Sebastian Vettel, 3. Max Verstappen
Az év csapata: 1. Mercedes, 2. Force India, 3. Ferrari
Az év meglepetése: 1. Esteban Ocon, 2. Ferrari, 3. Force India
Az év csalódása: 1. McLaren-Honda, 2. Kimi Raikkönen, 3. Danyiil Kvjat
Az év újonca: 1. Lance Stroll, 2. Antonio Giovinazzi, 3. Brendon Hartley
Az év versenye: 1. Azerbajdzsáni Nagydíj, 2. Szingapúri Nagydíj, 3. USA Nagydíj
Az év előzése: 1. Ricciardo három autót Bakuban, 2. Vettel Ricciardót Sanghajban, 3. Hamilton Alonsót Mexikóvárosban
Az év bukása: 1. A szingapúri rajtbaleset, 2. Grosjean Sepangban, 3. Sainz és Massa Montrealban
Az év balhéja: 1. Vettel nekimegy Hamiltonnak, 2. A Renault és a Toro Rosso sárdobálása, 3. Verstappen és az FIA vitája