Kétarcú volt a Honda teljesítménye az elmúlt három évben, de a 2016-os (átmeneti) javulás is csak arra volt jó, hogy a korábbi három-négy másodperces hátrányt nagyjából másfél másodpercesre faragták le és az erőforrás jóval megbízhatóbbá vált. Így minden szakember arra számított, hogy megvan a jó irány, 2017-ben odacsap végre a japán vállalat.
Idén márciusban azonban jött a feketeleves, az első pályára gurulástól kezdve rendkívül súlyos megbízhatósági problémák ütötték fel fejüket. Az akkori hírek szerint a versenyautó maximum nyolc kört volt képes teljesíteni egyhuzamban, a vibráció miatt ugyanis szétrázta magát a motor. A válság időszakában a McLaren (a színfalak mögött) hat hónapot adott a japánoknak a felzárkózásra, különben elválnak útjaik.
A Honda emiatt, hogy megpróbálja megmenteni a McLarennel fennálló szövetséget, agresszív fejlesztési programba kezdett, akár a megbízhatóság megingása árán is (igaz, tavasszal nem túlzottan volt mit veszíteni, mivel a motor egyébként is pocsék megbízhatósággal jelentkezett). Szeptember környékén már látszott, hogy az erőforrás jelentősen javult az év elejéhez képest, de még mindig jó másfél másodpercre tanyázott az élmezőny mögött.
El kell ismerni, a köztes időszakban valóban jelentősen közelített a Honda a topcsapatokhoz is, amikor ugyanis októberben hivatalossá vált, hogy év végén szakít a japán gyártó és a McLaren, addigra az autó önerőből képes volt bármilyen pályán a pontszerzésért harcolni, miközben ez az év első felében teljesen kizárt volt.
„A teljesítménybeli javulásunk, amit év közben elértünk, valóban olyan, amire büszkék vagyunk. Sokkal kevésbé voltunk versenyképesek, mint amire számítottunk, így gyakrabban kellett a motort frissítenünk. Stratégiailag természetesen nem tökéletes húzás, ha úgy akarja egy gyártó hamarabb pályára vinni a fejlesztéseket, hogy feláldozza annak tartósabb tesztelését, hogy időt nyerjen” – nyilatkozta Yusuke Hasegawa, a Honda F1-es projektjének leköszönő vezetője.
„A megbízhatóság egészen biztosan sokkal jobb lesz jövőre. Csak idő kérdése volt, de éppen az nem volt nekünk idén. A teljesítményt akartuk fokozni, a megbízhatósággal kevésbé törődtünk. A téli szünet folyamán megoldjuk ezeket a problémákat” – tette hozzá a japán szakember. Ez mindenképpen jó hír a Toro Rosso számára, kisebb nyomás alatt jóval többet várhatunk a Hondától is. Azért az első téli tesztig várjunk mindenféle jóslással.